Wednesday, May 9, 2012

Petua Halau Semut Dalam Gula


Salam 1Malaysia

Semut ni memang susah nak lari kalau dia dah bertandang kat rumah kita dan benda yang menjadi sasaran utama adalah bekas gula..sakit hati juga dibuatnya, nak buang gula rasa membazir la pulak. kalo semut tu belum mati lagi dalam bekas gula tu, ambik straw ataupun pisau yang panjang sikit, masukkan straw atau pisau dalam bekas gula. Umpama macam buat jambatan la kat semut-semut tu nak lari. Bila semut tu dah naik atas straw atau pusau tu, alihkan dan buang la semut tu. Buat la berkali-kali sampai semut tu dah terbuang semuanya. 

Lepas tu, ambik la dalam 10 tangkai cengkih dan masukkan dalam bekas gula. Dah 3 hari dah aku letak cengkih dalam bekas gula tu, semut pun tak mai dah la. Biar je cengkih tu dalam bekas gula dan bau gula tu akan jadi wangi..


1 comment:

Harith Iskandar said...

kebetulan lak, baru jer nk tanyer petua nak halau semut dlm gula.. :)

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...