Monday, November 12, 2012

Praktikkan Dakwat Sotong ala-ala Masterchef Gitu



Praktikkan Dakwat Sotong ala-ala Masterchef Gitu


apa kene mengena tajuk dengan gambar sotong tu ye.. tu la dia penangan duk tengok Masterchef.. jangan main-main tau, rupanya sedap juga dakwat sotong nih.. sampaikan Mr. hubby gaul nasi dalam kuali yang masak sotong nih..

bahan-bahan:

4 ekor sotong (cukup la tuk kami berdua makan)
bersihkan sotong sekor2 tanpa buang kepala
5 ulas bawang merah*
1 ulas bawang putih*
sedikit halia*
1 sudu kecil pes cili kering
Sedikit susu cair
Garam & gula secukup rasa
minyak untuk menumis
(bahan bertanda * tumbuk aje yer..)

Cara memasaknya:
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan bertanda * dan pes cili kering.
  2. Masukkan sotong dan gaul-gaulkan. kalo nampak kering sangat masukkan sedikit air, nanti hangit plak kan.
  3. Masukkan susu cair dan perasakan dengan garam dan gula.
  4. Agak2 sotong tu dah masak, angkat la ye..sedap di makan dengan nasi putih gituu..
 
p/s: Kuah sotong tu nampak macam hitam kan tapi tak bubuh kicap pun, tu hasil daripada dakwat sotong yang pecah semasa mengoreng. Mula2 tu aku rasa macam geli juga nak makan, tapi bila dah makan memang sedap beb..




31 comments:

Harith Iskandar said...

dakwat sotong?errrr xpernah mkn lagi, kepala sotong?errrrrr lagi la xmakan...sbb geli huhu :/ tp masakan tu nampak nyum nyummmm :)

shaiful zaidi said...

takde kesan sampingan kesan makan dakwat sotong dlm kuantiti yg banyak?

Aine Ainun said...

saya kalo bersihKan sotong mst clearkan hitam tu...

sebelum ni kwn penah bgtau, jgn buang dakwatnya=)
tp sy x penah cuba...kena try la..mcm best je=)

redza said...

slurrppp!!! sedap tu

ummiross said...

Cantik gambar hidangan sotong tu Salina, nampak pun sedap, makan dengan nasi panas2,pergh!!,mak mertua lalu pun tak sedar ni.

fiza said...

Sedap yer. Saya selalu buang dakwat sotong tu.

Kesuma Angsana said...

amboi2 hebat tu!

Deru Ombak said...

Sebenarnya siapa yang suka kan kasih.. Dakwat sotong memang sedap, tapi ramai yang tak berani nak makan, bila hidangan sotong tu kaler hitam.. Huhu

Tihara said...

as salam

haah akak pun selalu nye mcm geli nk makan dakwat tu tapi bila tgk gambo ni berselera jek..uhh tergoda ni:)

azi said...

Ikhlas akak cakap, memang nampak sedap sangat sotong masak dengan dakwat hitam tu...tapi akak kalau cuci, mesti buang semua termasuklah kulit sotong tu...

syiela said...

tak pernah try pun sebelum ni buang je semua tu...
saya pun hantu MC kak.. tapi kdg2 terlepas juga

JaSSNaNi said...

waalaikumsalam.. terima kasih singgah rumah saya.. ;) saya pun follow sini gak.. :) salam kenal ye.. :)

Tak penah lagi saya wat masakan ni.. blom teringin nak mencuba kot.. heheheh

abah khalisha said...

sotong tu tkyah goreng dulu ye?

Knor said...

ada jualkan paste dakwat sotong ni..masin sikit rasanya..

kak kalau goreng sotong ada hitam2 ni..risau pulak mcm basuh tak bersih aje..

rupanya boleh mkn..

Kasih Salina said...

Harith Iskandar - kepala sotong la sedap aper..

Kasih Salina said...

shaiful zaidi - rasanya soalan ni kena tanya Chef Zubir Che Jo atau Che Adu

Kasih Salina said...

shaiful zaidi - Chef (Dr) Ezani pun leh jawab jugak kot!

Kasih Salina said...

Aine Ainun - kalau ikutkan cara masakan yg sesuai baru okay dakwat tu..baru terasa sedap terangkat...

Kasih Salina said...

Umi - memang sedap, kucing merengek pun kita buat tak tahu...

Kasih Salina said...

fiza - yer, kami pun buang sebenarnya. cuma kali ni nk test cara masakan baru, perisa pun baru..

Kasih Salina said...

DO - memang betul tu!

Kasih Salina said...

Tihara - kak, memang geli sebelum ni kita buang jer..

Kasih Salina said...

azi - yer kak, terima kasih atas penghargaan, kalau dekat memang nk htr rumah kak lainkali

Kasih Salina said...

syiela - jangan cakap hantu...takuuut..

Kasih Salina said...

JaSSNaNi - TQ jugak..wah meriah kita

Kasih Salina said...

abah khalisha - tak payah goreng, nanti kecut kering air sotong..kalau goreng lagi dan masak lagi macam ni ..nanti sotong yg gemuk pun akan kurus melidi..hihi sekadar share

Deq's Qienz said...

Bokeh ke ek kalo xbuang..mcm kureng la pulak..dh slalu buang..huhuu salam kenal.follow sini juga

eita said...

tak pernah plok mencuba nyer..

Kasih Salina said...

Deq's Qienz - TQ jenguk..best tau

Kasih Salina said...

eita - kena cuba ta...

mama aini said...

ehem mama tak pernah cuba masak sotong dgn dakwatnya lagi.. he2x..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...