Wednesday, November 14, 2012

Hati Lembu Goreng Bersama Kacang Panjang, Ikan Bawal Goreng Berempah, Sup Ayam Simple



Cewahhh! Tajuk Resepi, ala-ala Masterchef gitu..
 ni time rajin, macam-macam menu lauk pauk yang aku masak. Kalau tak, bantai jer masak apa pun, janji sedap tekak & mulut untuk mengunyah.

 Hati Lembu Goreng Bersama Kacang ni hubby aku suka sangat. Pagi kemarin pandai2 jer dia ke pasar & beli hati lembu ni. Kena plak dia belikan kacang tu tuk matching. Kakak plak suka makan kuahnya aje. Aku masak ni simple jer, campak2 bawang & halia dah siap..

 Ikan bawal goreng berempah ni aku suka juga, sedap makan dengan nasi putih panas2 campur plak dengan seredak-seredak bawang yang hangus tu. Hubby aku beli ni bawal putih, dia kata mahal juga harganya, RM 24/kg. Aku duk biasa beli bawal hitam jer murah sikit. Ikan bawal ni masak kari pun sedap jugak bagi selera aku la kan..


Sup ayam yang simple saja, tumis bawang & perkakas sup, campak ayam, carrot & cendawan. Bahan-bahan tu semua duk ada dah dalam peti ais, aku masak jer lah.

Dah siap kenyang semua, kami pi Tasik Bandar Darul Aman plak, bawa budak2 ni pi main2 kat sana. Ramai la orang kat sana, almaklumlah cuti kan semua orang nak bawa anak2 jalan-jalan & sedup udara nyaman kat tasik, pantai & sebagainya la. Kena plak kemarin hari tak hujan, semua pakat duk keluaq gamoknya. Termasuk la aku..hoho..



12 comments:

Anum said...

nyum2

Kakzakie said...

Kakak tengah lapar nie. Kalau ada sekarang juga kakak nak makan. Tadi kakak tak makan sebab dah kenyang sarapan nasi goreng tapi sekarang dah lapar balik..

♥MAMASYAZA♥ said...

ermmm sedap tu hati goreng lembu, feveret akak..dah lama tak makan

ummiross said...

Salina, hati goreng macamm tu favourite ummi juga tu, ada nasi lagi ke, nak sepinggan hik!!

Knor said...

wah selera sungguh..macam nak tumpang mkn je...ikan tu kak suka mkn sampai ke tulang tu..rangup..

Mummy Akmar said...

nampak menyelerakan

JaSSNaNi said...

wow.. sedapnya.. campak2 jadi sup ha... senang je keje..

TiranaAduka said...

resepi terbaik dari sis salina.

fiza said...

sedap...food presentation pn cantik...menyelerakan :)

mama aini said...

ehem terliur tgk pic makanan ni..

shaiful zaidi said...

sedapnya...

TiranaAduka said...

sis ada permintaan ni.kalau x keberatan.

Byakkan post masakan dlm blog sis ni.
1st.looding gambr laju,apatah lagi tulisan

2nd pengunjung sis ramai yg komen dlm bab makananan

3rd..sis punya persbmbhan ttg bab makanan simple dan padat..

Itu je setakat ni yg ta nampak.bg tirana aduka la..ni pandangan je sis..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...