Tuesday, June 5, 2012

Imam Al-Ghazali Menyenaraikan 20 Kejahatan Lidah

MENURUT Imam al-Ghazali dalam Ihya ‘Ulum al-Din, akhlak tercela muncul daripada dua nafsu syahwat (keinginan) iaitu nafsu makan dan nafsu seks serta daripada lidah iaitu tutur kata.

Kita perlu mengawal ketiga-tiga nafsu yang menjurus kepada kejahatan itu supaya ia tidak menguasai diri. Al-Ghazali menyenaraikan 20 kejahatan lidah antaranya berkata-kata kasar, kesat, lucah, berbohong, menyumpah, melaknat, mungkir janji, tuduhan palsu, suka berdebat dan mengumpat, bercakap perkara yang tidak berkaitan, sia-sia dan tidak berfaedah.

Kejahatan lidah ada yang besar dan kecil. Lidah yang jahat mempengaruhi jiwa seseorang, menyakiti, memudaratkan orang lain dan diri sendiri.

Mengeluarkan kata-kata kesat terhadap ibu hukumnya haram dan berdosa besar. Menurut al-Ghazali lagi, kejahatan lidah adalah punca utama membawa kecelakaan kepada seseorang sama ada di dunia atau akhirat.


2 comments:

Kakzakie Purvit said...

Sebab itulah ada perumpamaan lidah itu lebih tajam dari pisau yg boleh menghiris hati org...

RHI said...

sebab tulah, sebelum sesuatu keluar dari mulut, berfikir adakah ia baik atau buruk

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...