Sunday, June 10, 2012

Manjakan Anak Biarlah Berpada-Pada


Ibu bapa adalah role model kepada anak-anak sejak mereka kecil lagi. Muhasabah untuk diri ini supaya melatih dan memberitahu anak-anak cara dan berpakaian sopan mengikut Islam. Melatih anak biar mereka terbiasa dari kecil untuk memakai pakaian yang menutup aurat. 

Ramai ibu bapa sekarang amat mementingkan akademik sehingga mengabaikan suruhan dan perintah Allah swt dalam mendidik anak-anak. Ada yang sanggup hantar anak tuisyen dengan bayaran beratus-ratus ringgit tapi langsung tiada kesedaran untuk menghantar anak mengenal huruf Alif, Ba, Ta, Sa.

Maafkan saya jika ada yang membaca akan terasa menghina dan mengaibkan diri mereka, tetapi adakah anda sedar selama ini anda sendiri yang mengaibkan diri sendiri. Memang pahit untuk kita mengakuinya, bukan? 
 
Begitu juga dalam soal menutup aurat, apa yang saya nampak ramai yang berasa serba salah untuk memulakan memakai tudung ataupun menutup aurat. Belum dapat seru dan hidayah katanya, terdekit dihati nak berubah memakai hijab itu pun hidayah namanya. Tetapi ramai yang menepikan perasaan itu dengan pelbagai alasan dan ego. 
 
Jangan tunggu ‘sampai seru’ kerana sebenarnya seru itu sudah lama. Jangan kata saya ekstrem, cuma saya bimbang yang mengata orang ekstrem itu, adakah dia secara ekstrem melanggar perintah ALLAH. Kadangkala luka perlu untuk kita mendapat kekuatan dan cabaran untuk memulakan sesuatu yang baru. Semoga ALLAH mudahkan perjalanan saya dan orang-orang yang benar mahu berubah.

2 comments:

mama aini said...

ehem..banyak ibubapa yg lalai tentang perkara ni..hu2x..mama harap info ni berguna utk dijadikan panduan.. :(

KhaiRin : anies said...

betul tu kak..kalu kt KL ni...seriously..sgt2 ketara!

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...