Tuesday, August 23, 2011

Teknik Penyusuan Bayi (Breast Feeding)

Salam semua,

Hari ni terasa nak kongsi info berkenaan teknik penyusuan bayi dengan betol, ye lah bagi ibu-ibu yang baru 1st time dapat baby memang kurang mengetahui teknik sebenar kalau tak pernah mengikuti kelas teknik menysu ni. Samalah macam saya dulu masa dapat baby 1st memang tak tahu apa2 apa, banyak belajar dari carian di internet, terutamanya dari forum susuibu.com sedikit sebanyak membantu dan memotivasikan diri.

1. Mula-mula, ibu kena sentuh bibir bayi dengan hujung puting hingga bayi membuka mulutnya. Biarkan dia membuka selebarnya mulutnya hingga sampai bagian besar areola (bahagian yg berwarna coklat). Areola inilah kawasan yang mengeluarkan susu. Pengeluaran air susu ibu merupakan fitrah manusia, sebenarnya semua tu datang dr mind set kita, kalau kita dah setkan awal-awal lagi nak bagi susu badan pada baby, insyallah, susu ibu tu akan ada dengan sendirinya.


2. Seterusnya ialah posisi-posisi yang dapat kita gunakan semasa menyusu bayi.
Dapatkan posisi yang membuat kita dan baby merasa selesa. Rapatkan badan baby dengan dada ibu dan muka bayi bertemu dengan payudara ibu. Mulut baby pula mesti berhampiran dengan puting, manakala kepala, leher dan belakang baby sepatutnya dalam keadaan lurus. Belakang badan ibu juga perlu tegak, jangan membongkok dan gunakan bantal untuk bersandar untuk memberi keselesaan kepada ibu.


3. Posisi dakapan ataupun posisi yang telah menjadi kegemaran kebanyakan para ibu. 
Posisi ini membolehkan perut bayi dan perut anda bertemu supaya anda tidak perlu memutar kepalanya untuk menyusu. Kepala bayi berada di dalam dekapan anda, sokong belakang badan dan punggung bayi serta lengan bayi perlu berada di bahagian sisinya.





4. Posisi ‘football hold’, posisi ini sangat sesuai jika ibu baru pulih dari pembedahan ‘cesarean’, memiliki payudara yang besar, menyusui bayi premature atau bayi yang kecil ukurannya atau menyusui anak kembar pada waktu yang bersamaan. Sokong kepala bayi dengan tangan, gunakan bantal untuk menyokong belakang badan kita.



5. Posisi berbaring juga amat praktikal dan cuba posisi ini apabila anda dan baby merasa letih. Jika anda baru pulih dari pembedahan ‘Cesarean’ ini mungkin satu-satunya posisi yang boleh praktikkan pada beberapa hari pertama. Sokong kepala anda dengan lengan dan sokong bayi anda dengan lengan atas.



6. Akhir sekali, sendawakan bayi setiap kali selesai penyusuan bagi mengelakkan bayi anda termuntah susu semula.Pelbagai cara boleh kita lakukan. Letakkan bayi di bahu anda.Gosok atau tepuk perlahan belakang badan baby. Sendawakan baby penting supaya susu tidak tersekat yang menyebabkan baby tercekit susu.

1 comment:

Siti Rasyidah Razali said...

Salam kenal
Jom singgah ke blog sy =)

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...