Monday, August 22, 2011

Khasiat Lidah Buaya (Aloa Vera)


Lidah Buaya atau Aloe Vera (Latin: Aloe barbadensis Milleer) merupakan tanaman berduri yang berasal dari daerah kering di benua Afrika.Tamanan Lidah Buaya ini telah dikenali dan digunakan sejak ribuan tahun yang lalu karena khasiat dan manfaatnya yang luar biasa.


Catatan sejarah yang ada menyebutkan bahwa Bangsa Mesir kuno telah mengetahui manfaat lidah buaya sebagai tanaman kesihatan sejak tahun 1500 SM. Disebabkan manfaat lidah buaya yang begitu luar biasa, bangsa Mesir kuno menyebut tanaman lidah buaya sebagai tanaman keabadian.

Di sini disertakan pelbagai khasiat dan kegunaan Lidah Buaya, antaranya:


a) Rambut Bersinar, Lembut & Lebat Dengan Aloe Vera.



Lidah buaya memang terkenal untuk membuat rambut menjadi lembut dan cantik. Sebab tu lah banyak syampu yang menggunakan ekstrak lidah buaya dalam produknya. Masa kecik2 dulu kat rumah tok wan banyak pokok lidah buaya ni, suka la main2 jelly dia, pastu sapu kat rambu, ni petua orang tua dulu-dulu duk cakap. Khasiatnya boleh didapat dari kandungan glyco proteinnya. Kupas dulu kulitnya, lepas tu gosokkan bagian jelly dalam ke kulit kepala dan rambut dan biarkan selama 20 minit baru bilas dengan air bersih.

b) Melembap & Menganjalkan Kulit 


Lignin merupakan kandungan yang terdapat di dalam daun lidah buaya yang berguna untuk menjaga kelembapan kulit dan kulit tidak menjadi kering serta lebih anjal. Kandungan antrakuinon dan asam amino yang ada dalam lidah buaya membantu memperbarui dan menghasilkan sel-sel baru dan dapat menghilangkan sel kulit mati. Bagi sesiapa yang rajin, guna lidah buaya ni secara kerap, 3 atau 4 kali seminggu, kesannya akan nampak kulit wajah cantik dan berseri. Jadikan aloe vera sebagai masker wajah, karena ia mengandung antioksidan sebagi agen anti penuaan. 
 

c) Menghilangkan parut terkena air panas dan luka terbakar


Lidah Buaya ni sifatnya sejuk, lendir lidah buaya dapat menjadi pertolongan pertama saat kita dalam kecemasan apabila terkena air panas atau luka bakar. Aku sendiri pernah kena air panas oktober tahun lepas. Tiap-tiap hari aku sapukan lendir lidah buaya ni kat temapt gelembung atau bisa air panas tu. Dua kali jer aku sapu kat gelembung air bisa tu, terus kulit jadi kecut dan cepat kering. Kesannya dalam masa 3 bulan, langsung takde parut terkena air panas. 


d) Mengeringkan luka dan menghilangkan parut akibat kemalangan


Selain itu, kalau sesiapa yang terlibat dengan kemalangan dan mengalami luka. elok la jika disapu dengan lendir lidah buaya ni. Tempat luka akan kurang rasa pedih, sakit, menyejukkan tempat lika tu dan yang paling penting sekali cepat mengering dan menyembuhkan luka. Insyallah, kesan dari pemakaian yang betul dan berterusan, parut luka akan hilang dan kulit jadi licin seperti pertumbuhan kulit baru. Ini pengalaman dari kawan aku sendiri yang kemalangan dan luka teruk dimukan dan tangan, dia amalkan sapu lendir lidah buaya ni tiap-tiap hari sehingga hilang parut dan kulit muka dia nampak lebih berseri

No comments:

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...