Friday, August 26, 2011

Berhati-Hati Dengan Ais Dan Minuman Berais

Ais ketul
Bulan ramadhan ni mesti semua kebuloq cari ais dan tiap-tiap hari duk minum minuman berais kan!!! termasuk la aku tu, tak terkecualinya..hehe.. So, berhati-hatilah dengan benda yang namanya 'ais' ni..ingat tak diawal Ramadhan dulu ada seorang pelajar berusia 11 tahun meninggal dunia selepas berbuka puasa dan makan makanan yang dibeli dari bazaar ramadhan. Puncanya akibat dari keracunan makanan, habis semua family mangsa terbabit dimasukkan ke wad..Kesian kan..
Laporan diakhbar hari ni mendedahkan keracunan sekeluarga mangsa terbabit adalah berpunca dari kiub ais menurut Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai. Dakwaan terbabit telah disahkan berdasarkan hasill ujian ke atas sampel sisa muntah dan najis mangsa-mangsa yang terlibat.

Berdasarkan laporan awal, kiub ais merupakan punca keracunan makanan tetapi masih menjalani siasatan terperinci untuk mengenal pasti punca dan sumber sebenar yang menyebabkan mangsa dan ahli keluarga lain mengalami keracunan makanan

Pada 9 Ogos, Nurdini Mohamad Ali, 11, meninggal dunia setelah muntah dan cirit-birit selepas menikmati juadah berbuka puasa manakala ahli keluarganya dimasukkan ke hospital selepas mengalami simptom yang sama.

Pada waktu terbabit didapati mangsa dan keluarganya, makan juadah otak-otak dan air batu campur (ABC) dibeli daripada bazar Ramadan Klang.

2 comments:

eynda said...

Mesti ais tu dibuat dari air yg tercemar :-(

Kasih Salina said...

ahahh..ye la agaknya akak..risau btol dengan benda2 camni..macam2 la kan..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...