Saturday, August 20, 2011

Butter Prawn (original recipe Chef Kamarul)

gambar sumber google


Bahan-Bahan:

Udang besar 8 ekor
telur kuning (dipukul) 2 biji
Cili padi (potong nipis) 4 biji
Daun kari 1 tangkai
Butter 3 sudu besar + 2 sudu besar
susu cair 1 cawan
bawang merah (cincang) 1 sudu besar
bawang putih (cincang) 1 sudu kecil
minyak masak 1 sudu besar + utk mengoreng


Langkah 1 (floss kuning telur)
  1. Panas kan wok masukkan butter 3 sudu dan minyak 1 sudu besar (minyak boleh mengelak butter menjadi hitam) 
  2. Masukkan telur kuning dan sentiasa kacau mengikut bulatan sehingga telur bertukar menjadi kuning keemasan.
  3. Angkat dan tapis
Langkah 2
  1. panaskan minyak dan goreng udang sehingga kuning keemasan 
  2. angkat dan tapis
Langkah 3
  1. Panaskan butter 2 sudu besar, masukkan bawang cincang dan bawang putih cincang, masukkan cili padi dan daun kari, perasakan dengan garam dan gula, tuangkan susu cair, goreng sehingga semua rata dan kering
  2. Angkat dan letakkan didalam pinggan
Langkah 4
  1. sebelum menghidang taburkan floss telur kuning diatas udang tadi.
* for the best result use high preasure stove
this is an original recipe I learned from a chinese chef. 




# seriously aku buat pun tak menjadi cantik seperti dalam gambar yang kat atas tu.




1 comment:

ain Kaswa said...

Sy try buat..platting menjadi tp floss out..sebab x rangup...rupanya kena guna api yg high pressure...patut le...hehe
Kalo rajin singgah la blog sy...
www.ainkaswa.blogspot.com

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...