Sunday, December 23, 2012

Makan Tak Gosok Gigi | Petua Mudah Gosok Gigi Kanak-Kanak

Adik sedang mengunyah pisang goreng

Adik Kashif setahun 17 bulan, mempunyai 12 batang gigi termasuk gigi geraham atas dan bawah. So, aktiviti mengunyah makanan amat senang sekali bila dah ada banyak gigi. Segala macam makanan dia suka makan, nasi, mee, ayam, sotong, kentang dan lobak merah dalam sup. Udang dan ikan paling dia suka makan, bising jer mulut dia mintak, tak sempat habis dalam mulut mintak lagi.

Dah banyak gigi dan makan macam-macam tapi masalahnya pulak tak mau nak gosok gigi. Nak bukak mulut pun tak mau, macam mana nak gosok gigi. 

Petua Mudah Gosok Gigi Kanak-Kanak

Rasanya mesti ibu-ibu lain juga mengalami situasi anak macam ni. Aku nak kongsi sikit petua bagi anak yang takut nak gosok gigi ni. Cara aku buat budak ni, ambik tuala basah, sental ataupun gosok sikit-sikit gigi anak kita. Sekurang-kurangnya hilang la sikit sisa-sisa makanan yang melekat kat gigi.



13 comments:

shaiful zaidi said...

mudah2....Mmg boleh diamalkan..

hainom OKje said...

idea bagus tu....okje dh lupa cara apa yg okje guna...he...he..

azi said...

he..he..akak selalu buat kat anak macam tu....waktu kecik ajalah...sekarang ni, gosok sendiri la kan...:)

dhiera said...

dulu mak pun guna tuala sental gigi kitorang~

Fiza Rahman said...

Anak dara saya plak asyik nak gosok gigi jer kerjanya ☺☺

ummiross said...

berseleranya Adik Kashif makan, comel je nampak mulut tu, hehe..

azieazah said...

Gigi anak yg baru tumbuh, masih lembut dan mudah renggang jika makan/gigit benda keras. Anak saya, gigi depan jarang sebab makan benda keras terlalu awal. Aduhai...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Terima kasih kongsi info ini. Boleh amalkan ni.

Tihara said...

hehe lucu pulak baca ni :)

ieda said...

ekekke lucu lak

saya x pernah ada masalah anak2 x nak gosok gigi cuba zahrien saya x desak lagi ;)

kak nora said...

bunda pun guna tuala..sbb gigi baby lembut lagi

Mia Liana said...

bagus ni... sental aje..

mama aini said...

ehem..mujur ank mama masa kecil2 dulu suka gosok gigi..sbb dia suka makan ubat gigi yg berperisa stoberi !!!..he2x..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...