Wednesday, December 5, 2012

10 Sebab dan Tanda Hati Telah Mati


10 Sebab dan Tanda Hati Telah Mati
 
Menurut Syeikh Ibrahim Adham, antara sebab atau tanda-tanda hati mati ialah:

  1. Mengaku kenal Allah SWT, tetapi tidak menunaikan hak-hak-Nya.
  2. Mengaku cinta kepada Rasulullah s.a.w., tetapi mengabaikan sunnah baginda.
  3. Membaca al-Quran, tetapi tidak beramal dengan hukum-hukum di dalamnya.
  4. Memakan nikmat-nikmat Allah SWT, tetapi tidak mensyukuri atas pemberian-Nya.
  5. Mengaku syaitan itu musuh, tetapi tidak berjuang menentangnya.
  6. Mengaku adanya nikmat syurga, tetapi tidak beramal untuk mendapatkannya.
  7. Mengaku adanya seksa neraka, tetapi tidak berusaha untuk menjauhinya.
  8. Mengaku kematian pasti tiba bagi setiap jiwa, tetapi masih tidak bersedia untuknya.
  9. Menyibukkan diri membuka keaiban orang lain, tetapi lupa akan keaiban diri sendiri.
  10. Menghantar dan menguburkan jenazah/mayat saudara se-Islam, tetapi tidak mengambil pengajaran daripadanya.
 
 

9 comments:

eita said...

harap2 selalu lah dapat cek hati

TiranaAduka said...

salam cheff salina
Alhamdulillah..terima kasih sudi kogsikan..syukur masih ada yg sudi post ttg HATI.

Harith Iskandar said...

hati dah mati :/

محمد رازيق said...

perkongsian yg baik.

❤Kamsiah❤ said...

bersih hati...bersihlah jiwa seseorang tu...

Uncle Lee said...

Hello Kasih Salina, simpan satu lagu dalam hati.
You have a nice day,
Best regards.
Lee.

Knor said...

tengok tajuk pun dah seram..kan

Shasha Yacob said...

nice info kak slina. renung renungkan lah dan selaat beramal.

syiela said...

jaga hati agar tak mati

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...