Sunday, June 10, 2012

Rumah Kertas Unik - Dibalut Dengan Surat Khabar Lama

 Rumah Kertas Unik - Dibalut Dengan Surat Khabar Lama

Rumah kertas ini dibina oleh Elis Stemnan, seorang jurutera mekanik ia merupakan salah satu tempat pelancongan yang paling menarik di Massachusetts.

Rumah Kertas ini dibina pada tahun 1922, yang mana pada awalnya dibina dengan struktur menggunakan kayu. Tetapi tuan rumah ini, Elis Stemnan ingin membuat ujian adaakah dengan rumah yang ditutup dengan kertas boleh bertahan lama. Dia pun menutupi seluruh dinding dengan lapisan demi lapisan akhbar yang dihancurkan dan dicampur dengan gam yang diperbuat dari air, tepung, dan peals epal. Interior rumah ini juga sepenuhnya dibuat dari kertas, termasuk perabot, tirai jendela dan dekorasi.

Dengan bantuan jirannya dia mengumpulkan akhbar-akhbar lama sebagai bahannya, Elis Stemnan berjaya menutupi rumahnya dengan kira-kira 100,000 akhbar. Dia melapisi semuanya dengan pernis untuk melindungi dari pelapukan.
 
 

1 comment:

mama aini said...

assalam salina..dah breakfast?..cantik & unik serta kreatif dia kan..sejuk mata memandang melihat rumah & hiasannya..mcm tak percaya ianya dr kertas..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...