Saturday, June 9, 2012

10 Istana Klasik Terhebat Dan Termegah Di Dunia



Kali ini aku nak share berkenaan istana-istana lama, malah ada yang kerap menjadi tumpuan di dunia khususnya dalam industri pelancongan. Istana- istana lama yang masih tersergam indah dan megah banyak didirikan di dunia ini untuk membuktikan suatu pemerintahan dan memberi tanda kemegahan sebuah kerajaan atau negara.

1) Istana Edinburgh


Istana Edinburgh terletak di kota Edinburgh. Beberapa bangunan ini dibangun sebelum abad ke-16.

  2) Citadel of Aleppo


Merupakan salah satu istana tertua di dunia. terletak di bukit setinggi 50 meter di pusat Aleppo.


3). Istana Himeji


Umumnya dianggap istana negara Jepun yang paling indah dan merupakan salah satu yang masih kukuh dan tidak terjejas akibat perang dunia mahupun gempa bumi. Sebuah benteng pertama kali dibangun di kawasan istana ini sejak abad ke-14 dan secara berperingkat diperbesarkan selama berabad-abad.

4) Istana Buda


Terletak di Budapest, Istana Buda pertama kali dibina adalah merupaakan satu benteng pertahanan pada abad ke-13, ketika serangan Mongol.


  5) Istana Spis
 

Istana Spis di bagian timur Slovakia merupakan salah satu istana Medieval terbesar di Eropah Tengah. Bahagian utama dari istana itu dibentengi oleh dinding-dinding batu abad ke-13 dan halaman yang lebih rendah di tengah pula sejak abad ke-15 lagi.
Keindahan istana ini yang terletak di kawasan pedalaman yang sangat indah dan menarik, sering menjadi lokasi untuk filem terkenal Hollywood seperti Dragonheart (1996) dan The Last Legion (2006) .

  6) Istana Hohensalzburg


Istana Hohensalzburg terletak di kota Austria Salzburg adalah salah satu kompleks istana yang terbesar dan terbaik yang masih kekal terpelihara di Eropah. Mula dibangunkan pada 1077 dan diperbesarkan antara 1495 dan 1519 sehingga hampir menyamai saiz seperti sedia ada pada hari ini.

  7) Windsor 


Istana Windsor yang terkenal ini adalah salah satu istana yang masih didiami dan yang terbesar di dunia. Menjadi salah satu istana kediaman Ratu Elizabeth II yang turut digunakan ketika mengadakan majlis rasmi mahupun acara keraian.

  8) Prague


Istana Praha adalah salah satu istana terbesar di dunia.  Kompleks istana ini termasuklah St Vitus Cathedral dan St George's Basilica.

  9) Istana Mehrangarh


Mehrangarh dianggap sebagai istana di India walaupun dikenali sebagai sebuah benteng atau fort. Terletak di atas bukit dengan ketinggian 122 meter , istana ini mempunyai tinggi 36 meter dan lebar 21 meter. Untuk memasuki istana lama ini, pelawat akan melalui sebanyak 7 pintu gerbang.
Istana ini dibangunkan pada 1459 namun kebanyakkan yang dapat dilihat pada hari ini dibina pada abad ke-17.

10) Istana Malbork


Terletak di negara Poland, istana ini didirikan pada 1274 digunakan sebagai markas untuk membantu menghadapi musuh dan untuk menjalankan pemerintahan sendiri. Istana ini diperluas beberapa kali sehingga kelihatan pada hari ini.



2 comments:

Norzie hany said...

Baru tahu...terima kasih berkongsi.

mama aini said...

ehem unik bangunan2 istana lama ni !!..thanks.. :)

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...