Friday, February 24, 2012

Harga Hard Disk Masih Mahal


Hard Disk SATA untuk Notebook

Sejak banjir besar di Thailand tahun lepas, harga hard disk termasuk untuk laptop meningkat mendadak. Sebabnya beberapa kilang hard disk terbesar di rantau ni berpusat di Thailand seperti Western Digital, Seagate, Hitachi dan Toshiba.

Harga untuk hard disk notebook masa tu naik sehingga lebih RM100 untuk kos. Contoh harga pasaran untuk dijual kepada pelanggan sekitar RM180 untuk kapasiti storan 500GB (kapasiti biasa ketika ni) tetapi meningkat sehingga RM300.

Selepas 2 bulan bermula tahun baru 2012 ni harga hard disk notebook masih lagi mahal, dengan kos ke atas pelanggan sekitar RM280-300 untuk kapasiti 500GB.

Rumusan
Jadi, harga yang sepatutnya dibayar oleh pelanggan untuk hard disk kapasiti 500GB adalah sekitar RM290-RM300 (di kedai biasa) atau di kedai komputer besar sekitar RM280-RM290...jika lebih daripada tu, pesan aku silalah ke kedai lain.



12 comments:

KhaiRin : anies said...

masih menanti bla la harga nyer nk trn...

Salina said...

Khairin..pihak industri ramal selepas setahun daripada banjir besar Thai surut tahun lepas..harga akan turun..tapi saya syak tak kan turun sampat harga lama...

aira shahira azmi said...

nak beli ritu..p mahal..so,tggu dea turun harga..tp lain pulekk jdnye..haha..camat bkenalan..lau sudi jenguk lah blog aira:)
http://airashahiraazmi.blogspot.com/2012/02/aira-shahira-azmix-kenalsorry.html

Salina said...

Thanks aira..kalau mcm tu kena tahan dulu nk beli..melainkan kalau hard disk rosak dan nk guna sgt2..kalau setakat nk upgrade..boleh sabar lg kot..hehe

Salam perkenalan jg, insya-Allah akan selalu melawat...

aReLaN said...

ooooo...tak pernah lak tukar hard disk dalam lappy tu.pakai external je.

Huzaina Hashim said...

salam...sy bru aje tukar hard disk laptop sy hari tu....nasib baik opismate kenal satu kedai komputer nie dpatlah dlm RM 280..kalau kedai lain mau dlm Rm 320..huhuhu...

Salina said...

Huzaina..yg 500GB RM280? ok lah tu..lebih kurang harga sy cadangkan tu..

Salina said...

arelan..
ok ar tu..mgkin hdd laptop besar dah tu..ext hd just backup

mama nor lara said...

ehem..thanks share info ni..

Salina said...

sama2..mama

jaha said...

tunggu semua isu berkaitan reda, nanti semua harga akan turun balik...bende2 macam ni memang akan turun melainkan ade kejadian sampingan macam banjir, perang ke sebagainyaa...tunggu je lah dulu kan

tapi kadang2 takde kaitan pon diorang sengaja ambil kesempatan, boleh jadi juga kalau dorang sesama penjual nak berpakat... the best wway, buat survey dulu

Salina said...

yup betul tu, saya rasa kalaupun harga dpt turun mcm dulu..mgkin dorang akan sengaja takmau turun dulu buat masa yg panjang,...

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...