Wednesday, January 16, 2013

Semut Nabi Sulaiman | Semut Pertama Masuk Syurga

 
 Semut Nabi Sulaiman | Semut Pertama Masuk Syurga
 
Seekor semut yang pernah berbicara dengan Nabi Sulaiman dan kisah ini terkandung dlm Al Quran. Semut trsebut juga merupakan satu diantara 10 haiwan pertama yang akan memasuki syurga. 

Berikut ialah sedikit penerangan dari kisah semut tersebut..

Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya dari jin, manusia dan burung, lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan) sehingga apabila mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut, "hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tenteranya, sedangkan mereka tidak menyadari."

Maka Nabi Sulaiman tersenyum dengan tertawa kerana mendengar perkataan semut itu. Katanya, "Ya Rabbi, limpahkan kepadaku kurnia untuk mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku; kurniakan padaku hingga boleh mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan masukkan aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hambaMu yang soleh." (An-Naml: 16-19)

Menurut sejumlah riwayat, pernah suatu hari Nabi Sulaiman as bertanya kepada seekor semut, "Wahai semut! Berapa banyak engkau perolehi rezeki dari Allah dalam waktu satu tahun?"
"Sebesar biji gandum," jawabnya.

Kemudian, Nabi Sulaiman memberi semut sebiji gandum lalu memeliharanya dalam sebuah botol. Setelah genap satu tahun, Sulaiman membuka botol untuk melihat nasib si semut. Namun, didapatinya si semut hanya memakan sebahagian biji gandum itu.
"Mengapa engkau hanya memakan sebahagian dan tidak menghabiskannya?" tanya Nabi Sulaiman.

"Dahulu aku bertawakal dan pasrah diri kepada Allah," jawab si semut. "Dengan tawakal kepada-Nya aku yakin bahwa Dia tidak akan melupakanku. Ketika aku berpasrah kepadamu, aku tidak yakin apakah engkau akan ingat kepadaku pada tahun berikutnya sehingga boleh memperoleh sebiji gandum lagi atau engkau akan lupa kepadaku. Kerana itu, aku harus tinggalkan sebahagian sebagai bekal tahun berikutnya.".


Sumber: pseudosupra



7 comments:

NzA said...

semut pn brtawakal pd Allah.....manusia yg ckup akal masih xmampu lakukn semua tu.....

Ibu Lala said...

Singgah sini...

ummiross said...

Subhanallah, hebatnya ciptaan Allah.

Blog Santai said...

Janji Allah..hebat kan KS

Fiza Rahman said...

Thanks for sharing sis.

TiranaAduka said...

salam sis salina.
Nice post.
Keep it up.

Kayu Manis said...

hebatkan..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...