Thursday, January 31, 2013

Sayur Kundur, Ikan Kerisi Masak Kicap dan Daging Bakar



Sayur kundur ni aku namakan masak lemak kuning sebab guna kunyit kan.. biasanya kalau kundur aku suka masak sekali dengan ikan patin masak tempoyak. Cari ikan patin kat pasar takde la pulak, jarang-jarang juga ada.


Ni plak ikan kerisi masak kicap yang tak berapa nak hitam la ikut versi aku yang buat. Kat tempat lain panggil ikan kerisi jugak ker? aku pun tak tau nama sebenar ikan ni tapi mak aku memang panggil ni ikan kerisi. Apa-apa jer lah, janji sedap di makan.


Daging bakar garam kunyit ni kesukaan aku & pok aku di kampung nung, dia memang suka makan daging bakar camni, sama la macam aku. Bakar daging ni guna pemanggang ajaib yang serbaguna dan memudahkan kerja di dapur. 



22 comments:

Anum said...

nyum2

Love Me Plz said...

amboi sedapnye akak..
nak jugakk..hihi
akak masak ke? nnt ley aja IF lepas ni

Kakzakie said...

Kakak pun panggil ikan kerisi Sali. Daging bakar siapa tak suka.. ngences dah kakak nie.

Harith Iskandar said...

sayur kundur tu sy kurang sikit, tp kalau daging bakar tu....nyum nyummm :)

CeqGu said...

tadi dah singgah, tapi singgah lagi sebab terliur tengok tajuk hehe... hurmm berapa rega pembakar ajaib tu...brand apa?

hainom OKje said...

Jarang masak buah kundur ni.... kalau jumpa pun harus tak kenal he..he...

OKje pun panggil ikan kerisi jugak...tapi teramatlah jarang beli ikan ni... entah kenapa agaknya... makan tu makan.....Teringin pulak nak beli! tulang dia tajamkan KS...

Acik Erna said...

asslam kasih salina..acik tak pernah masak kundur ni..acik makan kundur yang dah jadi halwa tu je..tak tau pulak boleh masak macam ni.

Zurina said...

singgah cni..tiba2 perut terasa lapar...huhu

nea lopah said...

sedap nye masak lomak tu...terliur nye! salam singgah.

dhiera said...

arghh...sedap ye tgk daging tu. buat masak lemak pun sedap jugak daging ni.

Wak Gelas™ said...

wak tengok pon sodapp makk..,eHHe

Farah Waheda Wahid said...

jujur...x pernah makan sayur kundur... tapi nampak macam sedap...

redza said...

sedapnya daging bakar tu

Knor said...

tak jemput kak nor mkn ke ni..

Kesuma Angsana said...

alamk daging bakar tu.. paling terliur tgk hehehe

khairul hassan said...

perghh terbaek

ummiross said...

Memang berselera lauk macam ni, dapat pulak daping bakar, pergh!!

NzA said...

amat menyelerakan....

norh said...

Ramai ya pengguna pemanggang ajaib tu..

Payz0 said...

amboiii.. menggugah selera

Fiza Rahman said...

Sedapnya tgk ikan kerisi tu.

Kasih Salina said...

hehe, korang kalau bab makannnnn... :)

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...