Sunday, November 11, 2012

Amalan Yang Dituntut Selepas Kelahiran Bayi


Baby kami - Nur Kashif Aliya sewaktu usia 2 bulan lebih


Amalan Yang Dituntut Selepas Kelahiran Bayi


1. Sunat bagi seorang bapa melafazkan azan ke telinga kanan bayinya dan iqomah pada telinga sebelah kirinya. Perbuatan ini pernah dilakukan oleh Rasulullah sewaktu menerima kehadiran cucu pertama dari puterinya Fatimah. Sebuah hadis dari Ibnu Abbas beliau menyebut, bahawa Rasulullah telah melakukan azan di telinga Hassan b. Ali pada hari ia dilahirkan dan Baginda juga melakukan iqomah pada telinga kirinya.

Info tambahan: Jika bapa tiada kerana masalah yag tidak dapat dielakkan - jangan risau, ini hanya sunah Nabi, kita boleh minta sesiapa sahaja (lelaki) yang ada disitu berdekatan untuk bantu kita melafazkan azan.
Azan boleh dikedua-dua belah telinga, lebih baik dan tiada masalah.

2.Sunat mentahniqkan dengan sesuatu yang manis ke mulut bayi seperti buah tamar, pisang dan sebagainya. Caranya ialah dengan mencalitkan atau meletakkan sebahagian kecil sahaja dari cebisan buah tersebut ke mulut bayi. 

Info tambahan: Guna jari telunjuk dan sapukan pada keliling bibir bayi, dan bayi tersebut akan berinteraksi dengan rasa manis yang kita bagi pertama kali itu.

3.Sunat juga mengucapkan tahniah kepada mereka yang baru mendapat cahaya mata dengan menyebut, 'Semoga Allah memberikan keberkatanNya kepadamu dengan kurniaan ini dan bersyukurlah kepada Allah.

4.Sunat mencukur rambut di kepala bayi pada hari ke 7 dan menamakan bayi itu dengan nama-nama yang baik serta melakukan aqiqah untuknya. Berat rambut bayi yang dicukur ditimbang lalu dikeluarkan perak seberat timbangan rambutnya. Rasulullah pernah mengarahkan kepada puterinya Fatimah dengan sabdanya, 'Hendaklah engkau timbang rambut Hussain ini dan bersedekahlah dengan perak mengikut berat timbangannya'. 

SUMBER* Sedikit sebanyak daripada bual bicara Imam Muda Ashraf dalam Selamat Pagi Malaysia pada Jumaat lepas, 9 November 2012.


6 comments:

ummiross said...

Suka tengok baby tido, tenang je..

Anonymous said...

tq share ye

syiela said...

Thank kongsi info

Kasih Salina said...

Insya-Allah sama-sama share benda baik...panduan kita

caliph shuriken said...

nice sharing ^^

mama aini said...

thanks share.. ;)

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...