Friday, October 12, 2012

Doa Yang Hebat



Doa Yang Hebat
Ingatlah, aku akan mengajarkan kepada kamu beberapa kalimah, sesiapa yang dikehendaki kebaikan oleh Allah nescaya dia mengajarkan kepadanya kalimah-kalimah tersebut lalu Dia mengamalkannya serta tidak akan melupakannya buat selama-lamanya; katakanlah “Ya Allah, sesungguhnya aku lemah, maka kuatkanlah kelemahanku ini dalam keredhaanmu, dan jadikan diriku selalu melakukan kebaikan, serta jadikan Islam sebagai penghabisanku. Ya Allah sesungguhnya aku lemah, maka kuatkanlah aku, sesungguhnya aku hina maka muliakanlah aku, sesungguhnya aku miskin maka berikanlah aku rezeki, dan cukupkanlah aku dengan rezekimu yang halal daripada rezeki yang haram, serta cukupkanlah aku dengan kemurahanMu daripada selainMu (Riwayat Hakim)

Dalam doa ini Baginda Mulia mengajar kita agar memohon beberapa perkara seperti:

1) Dikuatkan kedudukan kita yang lemah supaya berada dalam keadaan yang diredhai (disukai) Allah.

2) Meminta agar berada dalam penghabisan yang baik iaitu dalam agama Islam.

3) Meminta agar merasa cukup cukup dengan rezeki yang halal (walaupun sedikit) dan tidak memerlukan rezeki yang haram. Rezeki itu meliputi banyak perkara seperti ilmu, anak, isteri dan sebagainya.
 
 
 
 
 

2 comments:

Unknown said...

Aminnn...

YATZAKIE said...

tersentuh dengan doa ini.. T___T

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...