Thursday, October 18, 2012

Petua Di Dapur - Mengurangkan Bau Hamis Daging Kambing


Petua Di Dapur - Mengurangkan Bau Hamis Daging Kambing


Assalamualaikum & Salam Sejahtera..

Siapa suka makan daging kambing yang busuk tak mandi tu..eiiiiii...walaupun busuk, tapi daging dia sedap tau..aku dan hubby memang gemar sangat-sangat la makan daging kambing dan tak pernah la pulak alami kepanasan dan sakit kepala..
Orang selalu kata daging kambing ni bau hamis kan kalo tak kena gaya orang masaknya.. So, untuk hilangkan bau hamis daging kambing tu cubalah petua berikut. 

Selepas menghiris daging kambing lumurkan dengan sedikit tepung gandum dan biarkan selama 15 minit. Kemudian bersihkan dan perahkan dengan sedikit jus limau kasturi atau lemon. Biarkan 30 minit dan bilas. Tapis dan toskan air basuhan.Lepas tu boleh la masak mengikut resepi yang digemari.

8 comments:

Norhaizan hakim said...

Suka makan tapi tak suka masak!

azieazah said...

Daging kambing sedap: Lamb Chop! Perhhhh!

Sebenarnya, bukan daging kambing saja boleh cara itu, saya guna tepung gandum juga tiap kali basuh ayam.

Khalilah MNor said...

Ouh, macam guna tepung gandum tanpa campur air ye? Satu family jugak suka mkn daging kambing. Cuma umi dgn abah terpaksa kurangkan pgambilan sbb kerap pening. Kalau sy mkn terlebih pulak, sy jadi panas badan mcm demam..:)

shaiful zaidi said...

saya suka makan kambing golek...petua yg berguna.tq.

Mizz ErMa said...

sup daging kambing nie sy belum penah makan lagi, apatah lagi masak..hehe

Harith Iskandar said...

mkn kmbing mmg sakit paler&panas,tp bg yg sihat dah kena gaya masak mmg tak ade ape2 yg jadi.so kalau mkn kambing xsakit paler tu mknanyer mmg sihat er tu, tp kalau sakit paler tanda2 tak sihat ler tu.so elok la pergi buat senaman power2..ehe.sy pn suke mkn kmbing jugak.tp daging kmbing yg bela sndri mmg xmakan la....sedeyyyy oooo :p

Nazayiena said...

Hubby kak Nurul memang suka kambing,tp nak kena control sikit mkn daging dan kak Nurul plk kurang sikit daging kambing nie.

syiela said...

tak makan la kak hehhhe.. lega la nasib hb pun tak makan jadi tak payah nak masak :)

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...