Tuesday, October 9, 2012

10 Jenis Makanan Yang Sesuai Untuk Meningkatkan Daya Ingat





1. Salmon

Ikan berlemak seperti salmon merupakan sumber terbaik asam lemak Omega-3 – DHA and EPA – yang keduanya penting bagi pertumbuhan dan perkembangan fungsi otak. Kajian terbaru juga menunjukkan bahawa orang yang memperolehi asupan asam lemak lebih banyak memiliki fikiran lebih tajam dan mencatat hasil memuaskan dalam uji kecerdasan minda. Menurut para pakar pemakanan walaupun tuna mengandung asam omega-3, namun ikan ini tidaklah sekaya salmon.

2. Telur

Telur dikenal sebagai sumber penting protein yang relatifnya murah dan harganya cukup terjangkau. Bahagian kuning telur ternyata padat akan kandungan kolin, suatu zat yang dapat membantu perkembangan memori atau daya ingat.

3. Mentega kacang

Kacang tanah (peanut) dan mentega kacang (peanut butter) merupakan salah satu sumber vitamin E. Vitamin ini merupakan antioksidan yang dapat melindungi membran-membran sel saraf. Bersama Thiamin, vitamin E membantu otak dan sistem saraf dalam penggunaan glukosa untuk keperluan tenaga.

4. Gandum murni (whole grain)

Otak memerlukan penyediaan glukosa dari tubuh secara konstan. Gandum murni memiliki kemampuan untuk menyokong keperluan tersebut. Serat yang terkandung dalam gandum murni dapat membantu mengatur pelepasan glukosa dalam tubuh. Gandum juga mengandungi vitamin B yang berfungsi memelihara kesihatan sistem saraf.

5. Oat / Oatmeal

Oat merupakan salah satu jenis sereal paling popular di kalangan anak-anak dan kaya dengan nutrisi penting bagi otak. Oat dapat menyediakan tenaga atau bahan bakar untuk otak yang sangat diperlukan anak-anak mengawal aktivitinya di pagi hari. Kaya dengan kandungan serat, oat akan menjaga otak anak keperluannya di sepanjang pagi. Oat juga merupakan sumber vitamin E, vitamin B, potassium dan zinc – yang membuat tubuh dan fungsi otak berfungsi pada kapasiti penuh.

6. Beri

Strawberi, ceri, blueberi dan blackberi. Secara umum, semakin kuat warnanya, semakin banyak nutritisi yang di kandungnya. Beri mengandung antioksidan kadar tinggi, khususnya vitamin C, yang berfaedah mencegah kanser. Beberapa research menunjukkan mereka yang mendapatkan ekstrak blueberi dan strawberi mengalami perbaikian dalam fungsi daya ingatnya. Biji dari buah beri ini juga ternyata kaya dengan asam lemak Omega-3.

7. Kekacang

Makanan jenis kekacang adalah makanan istimewa kerana makanan ini mempunyai tenaga yang berasal dari protein serta karbohidrat kompleks. Selain itu, kacang kaya akan kandungan serat, vitamin dan mineral. Kacang juga makanan yang baik untuk otak kerana mereka dapat mempertahankan energi dan kemampuan berfikir anak-anak pada puncaknya di petang hari jika dikonsumsi saat makan siang. Menurut hasil penelitian, kacang merah dan kacang pinto mengandung lebih banyak asal lemak omega 3 daripada jenis kacang lainnya – khususnya ALA – jenis asal omega-3 yang penting bagi pertumbuhan dan fungsi otak.

8. Sayuran berwarna

Tomato, kentang merah, labu, karot, bayam adalah sayuran yang kaya nutrisi dan sumber antioksidan yang akan membuat sel-sel otak kuat dan sihat.

9. Susu dan Yogurt

Makanan yang berasal dari produk susu mengandung protein dan vitamin B quality. Dua jenis nutrisi ini penting bagi pertumbuhan jaringan otak, neurotransmitter dan enzim. Susu dan yogurt juga bisa membuat perut kenyang kerana kandungan protein dan karbohidratnya sekaligus menjadi sumber energi bagi otak. Penelitian terbaru menunjukkan bahawa anak-anak dan remaja memerlukan lebih banyak vitamin D bahkan 10 kali dari dos yang disyorkan. Vitamin D adalah vitamin yang juga penting bagi sistem saraf otot dan pusingan hidup sel-sel manusia secara keseluruhan.


10. Daging lembu tanpa lemak

Zat besi adalah jenis mineral keperluan yang akan membantu anak-anak tetap bertenaga dan berkonsentrasi di sekolah. Daging lembu tanpa lemak adalah salah atu sumber makanan yang mengandungi banyak zat besi. Dengan hanya mengambil 28g sehari, maka tubuh anda akan terbantu dalam penyerapan zat besi daripada sumber lain. Daging sapi juga mengandungi mineral zinc yang dapat membantu memelihara daya ingat.

Khusus bagi yang vegetarian, anda dapat memanfaatkan kacang hitam dan burger soya sebagai pilihan. Kacang-kacangan adalah adalah sumber penting zat besi nonheme – taip zat besi yang memerlukan vitamin C untuk di serap oleh tubuh. Menkonsum tomato, jus jeruk, strawberi dan kacang-kacangan juga dapat dipilih sebagai upaya mencukupi kebutuhan zat besi. Selain makanan, agar cerdas ya jelas kita harus banyak bersukan dan beriadah agar stamina kita tetap terjaga serta rehat yang cukup.




9 comments:

Deru Ombak said...

Waaa kasih.. Out of 10, Salmon sahaja yang akak mkn di luar.. Yang lain tu mmg sentiasa ada stocks.. Macam berries tu, stoberi Ada sepanjang masa, yang lain ikut musim..thank you for sharing. :)

Harith Iskandar said...

kalau kurma + susu kire mcm mane ye?

Marsita yahya said...

salam, BW & join sini.
http://my-mintroom.blogspot.com/

azieazah said...

Selain
Salmon, yg lain tu adalah ruji kita, mudah masak dan senang nak dapat.
Asal jangan dah masak, semut masuk plak. Potong..! hehehe

Acik Erna said...

assalam kasih salina..terima kasih yang acik tak pernah makan cuma salmon..yang lain..insyaallah sentiasa ada walaupun tidak seentak

Knor said...

semuanya bagus2..kan tak tau nak mkn yg mana..

yan's cottage said...

salam salina.....
nie kena buat amalan harian nie bukan apa takut hilang ingatan he heee......

Pokok Manggis Depan Rumah said...

terima kasih kongsi ni akak..
boleh di amalkan :-)

syiela said...

saya kak 9/10 je sebabnya salmon tak pernah makan lagi :)

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...