Wednesday, October 17, 2012

Tip dan Petua - Makanan Untuk Awet Muda





Makanan Untuk Awet Muda


Bagi yang mengimpikan sentiasa awet muda tak kira lelaki dan wanita cuba amalkan pemakanan disenaraikan ni. Tak perlu buat pembedahan plastik atau buat suntikan botox sana sini. Melalui cara pemakanan yang betul dan sihat boleh mengekalkan keremajaan serta memanjangkan usia. Yang makan jamu awet muda teruskan sahaja.


Minyak Zaitun
Kandungan lemak monounsaturated yang terdapat di dalam minyak zaitun dikenal pasti sebagai punca mengapa ia dikatakan makanan paling sihat, boleh menghindarkan kanser dan serangan jantung Minyak zaitun boleh mengelakkan kanser payu dara dan mengekalkan keremajaan (bagi wanita) dan kajian telah dijalankan oleh Dr Ditnios dari Universiti Harvad bahawa dengan pengambilan minyak zaitun yg banyak boleh menurunkan kanser payu dara sebanyak 50 peratus. Kandungan Vitamin dan polyphenols (antioksidan) utk mengekalkan keremajaan dan keanjalan kulit.


Yogurt
Dengan mengamalkan yogurt setiap hari boleh mencegah penuaan. Kandungan asid lactic di dalam yogurt yang berfungsi untuk menentan serang radikal bebas punca penuaan. Kandungan vitamin B kompleks yang tinggi dalam yogurt ni memelihara system reproduktif wanita, kecergasan otak dan membantu badan melawan penyakit.


Ikan
Kandungan kolesterolnya yang rendah mempunyai nilai protein, asid lemak dan Omega 3 membantu menghalang kolestrol menyumbat arteri dan melindungi jantung. Omega 3 boleh mengekalkan keremajaan kulit, menegang dan melicinkan kulit.


Coklat
Kandungan coklat yang mengandungi katekin iaitu sejenis antioksidan yang sangat kuat untuk menentang radikal bebas. Fungsinya adalah untuk mengelakkan proses penuaan berlaku dengan cepat kerana pencemaran dan radikal bebas. Kandungan katekin dalam coklat menjadikan kulit bersih, bercahaya halus dan awet muda.


Kacang
Ada satu kajian yang dilakukan oleh sekumpulan saintis yang mengamalkan diet sayur-sayuran mendapati, sesiapa yang makan kacang dalam kuantiti yang banyak setiap hari boleh memanjangkan usia dan tahun berbanding yang tidak makan. Kandungannya yang kaya Vitamin E berfungsi mengekalkan kulit yang cantik, licin dan tegang secara langsung ia juga boleh mengelakkkan proses penuaan berlaku dengan cepat. Selain itu kacang juga kaya dengan lemak tidak tepu sama seperti minyak zaitun, mineral dan phytocehmicals termasuk antioksidan.


Blueberry
Blueberry mengandungi potassium dan silika yang boleh membantu pankreas menjalankan tugasnya dengan baik dan menjaga tulang dan mengelakkan diabetes.. Satu kajian yang dijalankan oleh pakar pemakanan di Tufts University, Amerika Syarikat mendapati blueberry boleh memanjangkan umur, memulihkan kecergasan dan proses penuaan lambat berjalan. Ada beberapa bahan di dalam buah itu boleh melegakan radang dan memulhkan semula kerosakan sel yang berkait rapat kesan penuaan seperti kurang ingatan dan kecekapan pergerakan anggota badan.


sumber: resepirahsiaku


9 comments:

Anum said...

good sharing

fiza said...

Thanks for sharing. Dalam senarai tu, saya suka yogurt & coklat. Ok...lepas ni nak beli byk2 ☺☺

ct rahani said...

nice info.. :)

salam kenal jugak sis.. tq sudi singgah blog sy.. semoga ukhwah kiter berpanjangan.. amin..

Deru Ombak said...

Thanks for sharing Kasih.. :)

Kesuma Angsana said...

bagus ni tq share ye

ummiross said...

Salam kenal gak Salina..

Ummi dah folo dan ummi dah add salina kat bloglist, jangan lupa add ummi ye, nanti bolehlah kita saling kunjung mengunjung.

Semua makanan tu kegemaran ummi, harap2 ummi ni pun awet mudalah hehe.

Kakzakie said...

Kalau boleh nak makan selalu Sali nak bagi sihat dan cergas. Lagipun sedap semuanya nie kan..

syiela said...

suka coklat,ikan blueberry hhehehe terasa muda pulak :)

Nazayiena said...

Semuanya makanan awet muda nie sedap2kan.

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...