Monday, October 15, 2012

Bila Masa Terbaik Untuk Hamil?





Anda berusaha dan cuba untuk hamil?

Adakah umur anda, kitaran bulanan anda dan juga cuaca menjejaskan keupayaan anda untuk hamil? Dapatkan maklumat lanjut masa yang sesuai dan terbaik untuk cuba untuk hamil buat pertama kali atau cuba untuk hamil bayi yang seterusnya.


Remaja

Anda akan jauh lebih berkemungkinan untuk hamil dalam dikalangan remaja anda, dan akan mempunyai lebih banyak tenaga untuk berurusan dengan kehamilan dan kedatangan bayi yang baru. Walau bagaimanapun, ibu-ibu remaja mempunyai risiko yang lebih tinggi menghidap praeklampsia, kematian bayi dan kelahiran pramatang. Kadang-kadang ini dikaitkan dengan hakikat bahawa ibu-ibu remaja juga kurang kewangan yang selamat dan tidak begitu menyedari kepentingan diet yang baik.

Dua puluhan

Anda mempunyai 95% peluang untuk hamil secara semula jadi, sebagai wanita dalam usia dua puluhan mereka menghasilkan telur yang terbaik. Risiko Sindrom Down menjejaskan bayi anda adalah hanya satu dalam setiap 1500.

Tiga puluhan

Sebaik sahaja anda telah mencapai umur 30, peluang untuk mengandung akan mengalami penurunan dan kajian menunjukkan bahawa selepas umur 35 tahun peluangnya menjadi lebih tipis dan risiko masalah kegemukan yang lebih tinggi. Mengikut kajian terbukti bahawa purata wanita di New York melahirkan anak pertama mereka pada usia purata 35 tahun. Ia juga menunjukkan bahawa umur tersebut tidak akan mempengaruhi pada komplikasi yang dialami semasa proses kelahiran bayi dan pemulihan fizikal ibu selepas kelahiran.

Empat puluhan

Kajian menunjukkan bahawa jika anda berjaya hamil dalam empat puluhan anda, anda mungkin hidup lebih lama. Anda akan lambat menopause dan pendedahan estrogen akan membantu melindungi anda daripada penyakit jantung, stroke dan Alzheimer. Peluang untuk hamil secara semulajadi adalah hanya 30 peratus dan anda akan mempunyai satu dalam 100 manakala peluang mempunyai bayi Down Sindrom pada umur 40, meningkat kepada satu dalam 10 oleh umur 50 tahun.

Adakah Hari ini Masa yang Paling Sesuai?



Musim Panas

Tidak terdapat bukti yang menunjukkan musim tertentu adalah lebih baik untuk proses membuat bayi, tetapi lebih efektif apabila proses tersebut dilakukan apabila hampir sama jam siang hari kepada malam hari.

Masa Subur dalam Sebulan

Tidak kira umur anda, jika anda mempunyai kitaran tetap 28 hari dan tempoh enam hari, anda akan relatif subur pada hari-hari 7-9.Pada hari-hari 10-18, anda akan paling anda subur, dan pada hari-hari berikut sehingga akhir kitaran anda, anda akan kurangnya subur. Jika anda tidak mempunyai kitaran biasa, doktor anda boleh menunjukkan kepada anda bagaimana untuk menggunakan suhu anda sebagai panduan kepada kesuburan anda pada bulan itu.

Pagi atau Malam?

Waktu pagi adalah masa terbaik untuk membuat bayi. Penyelidik di Itali mendapati bahawa apabila air mani dihasilkan 07:00-7:30 berbanding dengan yang dihasilkan antara pukul 5 petang dan 5.30 petang, spesimen awal pagi mempunyai bilangan sperma dan kepekatan yang lebih besar yang lebih tinggi. Ia juga menunjukkan bahawa terdapat lebih banyak jenis sperma kanan (iaitu kuat yang boleh menembusi telur) dihasilkan pada waktu pagi.
Berhenti Makan Pil Perancang

Selepas anda berhenti mengambil pil perancang, ia mungkin mengambil masa 10 minggu untuk kitaran anda untuk kembali normal.
* Bagi kebanyakan wanita, nasihat untuk berhenti mengambil pil perancang sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum mencuba untuk hamil.

* Dalam tempoh 30 bulan akan datang iaitu bebas dari pil perancang, 90% daripada wanita yang subur mempunyai bayi.
* Sesetengah wanita mungkin mendapati kesuburan adalah pada aras kuasa yang disahkan tidak lama selepas mereka berhenti mengambil pil perancang, dan ini sering dipersoalkan mengapa pil perancang adalah diwajibkan kepada wanita untuk menjalani rawatan kesuburan.

Cuba selepas keguguran
“Secara fizikal, anda boleh cuba serta merta, tetapi jika anda telah mengalami lebih daripada satu keguguran, anda akan menjadi yang terbaik dinasihatkan supaya berehat dan tidak cuba untuk kehamilan yang lain untuk sekurang-kurangnya tiga atau empat bulan,” menurut Dr Sarah Brewer.

Emosi, anda perlu mengambil kira sama ada anda mempunyai masa untuk bersedih hati. Anda pastinya tidak mahu pasangan anda terasa seperti bank sperma, jadi cuba untuk tidak menjadi terlalu obses dan bijak mengikut nasihat Dr Brewer supaya tunggulah beberapa bulan seterusnya untuk mencuba lagi.


Kredit Info: Mykidz


5 comments:

Anonymous said...

tq share, bagus info ni

Kayu Manis said...

KAK MENGANDUNG 7 BULAN SELEPAS KAWIN..ANAK PERTAMA,JARAK..5...3 THN THN...DAN 2 THN..

TAK PERNAH AMBIL APA2 PIL PERANCANG.

KEGUGURAN SEKALI..
SKRG DAH PENCEN..HEHEH

saly said...

info yg berguna..
tq share..:)

mama aini said...

assalam dear.. thanks atas info2 ini..ehem.. :)

NzA said...

info yang bagus nie...akak pregnant si bongsu (anak ke 6) diawal usia 30an....lepas tu dh stop.....hehehe...

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...