Tuesday, January 17, 2012

Palm Island di Dubai



Pandangan dari atas
Dahsyatkan..
gambar ni ketika pelancaran resort Atlantis
Ni gambar ketika belum ada sebarang pembinaan
Nampak tak binaan rumah ekslusif tu
Setiap rumah pesisiran pantai ni dibina agar nampak mewah, setiap satu ada kolam mandi
Antara gambar rumah yang menarik
Kolam mandi privasi menghadap pantai
Atlantis dari jauh
Hujan bunga api terbesar untuk perasmian sebuah resort
Percikan bunga api
Pandangan atas ke bawah dari tingkap bilik resort
Rekabentuk dalaman
Laluan ke bilik yang sangat mewah
Veranda resort
Ruang ini umpama dasar laut Atlantis
Salah satu bilik mewah
Menjamu selera di restoran mewah di Atlantis

Inilah Palm Island yang ada di Dubai yang sangat tersohor tu, gambar2 di atas menunjukkan betapa besar dan hebatnya pembangunan di Dubai yang seolah-olah wujud dunia baru di sebelah sana. Palm Island ini sebenarnya ada 3 pulau yang diberi nama Palm Jumeirah, Palm Jebel Ali dan Palm Deira. Palm Jumeirah dan Jebel Ali memerlukan lebih kurang 100 juta cubics meter batuan dan pasir, manakala Palm Deira memerlukan 10 kali ganda lagi kerana kawasan pembangunan yang jauh lebih luas. Penambakan laut ini dilakukan oleh kontraktor pakar dari Belgian dan Dutch bermula sejak tahun 2001 lagi, dan keseluruhan projek ini memakan masa antara 10-15 tahun.  Kawasan ini kini merupakan kawasan kediaman yang sangat luas (atau panjang?), kawasan riadah serta hiburan dan tidak terkecuali ada sebuah resort yang sangat tersohor dan paling gah ketika pelancaran rasmi beberapa tahun lepas iaitu Atlantis. Disusun oleh kasihsalina.


5 comments:

shark said...

salam perkenalan dari saya :)

Kasih Salina said...

salam perkenalan juga..kita dh follow awk ye..

Razif Redz said...

binaannya memang menarik .... mengkagumkan

Kasih Salina said...

Razif Mokji..ya binaan mengkagumkan..teringin nk tengok sebenar rupanya..cuma nampak terlalu membazir, sebab tu pernah jadi krisis kewangan di dubai beberapa tahun lepas..

Liena Mahmod said...

palm island..binaan yg sgt2 mnakjubkan n mengkagumkan..smpai prnah msok dlam soalan final exam paper construction technology iv..subjek nie ada cover tjok land reclamation..so case study pling tepat adalah palm island..jenuh la nk mengarangnyer camner buat land reclamation untuk palm island nie..nsib bek lpas paper nie x de sangkot..trasa sgat2 teruja nk g sna..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...