Friday, January 20, 2012

Naluri Seorang Ibu Pasti Ada Di Mana-Mana


Kali ni nak buat entri pasal Naluri seorang ibu ataupun perasaan seorang ibu terhadap anak-anak. Jika seorang perempuan yang benar-benar mempunyai sifat keibuaan pasti akan merasa seperti yang kasihsalina merasai dan lalui. Ceritanya bermula apabila, jemput Kakak di Tadika jam 12.30 pm, time balik sekolah la tu kan..hehe..Macam biasa la, anak2 menunggu mak bapak datang jemput. Kelibat kakak belum lagi nampak, agaknya duk busy bermain kot.

Kat pintu sekolah tu, kasihsalina disambut oleh seorang budak dalam umo 2 tahun lebih la rasanya dihantar ke Tadika sama dengan kakak ni untuk jagaan harian. Tapi yang kesiannya, tengok dari jauh, muka sedih dan berjurai dengan airmata. Anak kecil ni hulur tangan dan bila kasihsalina dekat dengan dia cakap 'Mama..nak balik' dengan suara teresak-esak. Tanya dia kenapa menangis, tapi ada anak yang sebaya kakak jawap "dia tak boleh balik lagi, kena tido kat sini dulu, petang nanti baru boleh balik". Maknya sampai petang la anak kecil tadi tunggu mak bapak dia ambil dek kerana bekerja. Lepas tu cikgu Tadika cakap, anak kecil tu memang macam tu, tak tau la pulak apa maksudnya, tinggal tanda tanya buat diri ini.
Terasa pilu & kesian sangat sewaktu meninggalkan anak kecil itu yang sangat memerlukan belaian & jagaan dari ibunya sendiri, tapi bukan salah ibunya la kan..So, sebagai ibubapa fahamilah perasaan & rintihan jiwa anak-anak yang kita tinggalkan seharian di bawah jagaan sama ada di Nursery mahupun di bawah jagaan orang perseorangan. 

Kasih sayang ibubapa tak akan sama dengan orang yang menjaganya. Renungkan lah, seolah-olah anak kecil itu tidak lagi boleh menilai mana satu 'MAMA' nya, asalkan diri dia di ambil untuk di bawa pulang. So, balik dari kerja binalah kualiti hidup bersama anak, fikirkan juga perasaan anak2 kita yang amat dahagakan kasih sayang dari kita sendiri. Jangan ditengking dan tinggikan suara pada anak2 yang terlalu naif untuk mengerti 'apa sebab atau alasan' yang mana kita terpaksa menghantar mereka di bawah jagaan orang ketiga.

P/s: Sayangilah anak-anak supaya mereka menyayangi kita di hari tua kita kelak. 

No comments:

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...