Tuesday, January 31, 2012

Breakfast Pagi Tadi..

Nasi lemak Enam kupang (Bilis + telur potong 8)

Kepala masih lagi pening, mata berpinar dan hidung tersumbat, rimas sangat2 rasanya.. tapi itulah dugaan dari Allah s.w.t. Nak sambung tido, rasanya lagi berat kepala masa bangun nanti.. So, baik breakfast dulu.. Macam biasalah di Kedah ni, mana nak jumpa makanan pagi selain dari kuih dan nasi lemak bilis + telur ataupun nasi lemak + ayam.

Sangat berbeza jika dibandingkan makanan pagi yang ada kat Terengganu. Biasanya, masa balik kampung memang enjoy giler time breakfast. Mana tak nya kan.. macam2 ada.. hari2 menunya lain2.. bila kita terbiasa dengan menu macam2, akan terasa jemu kalau cuma 1 pilihan jer yang ada..
Antara makanan pagi yang ada kat Terengganu: 
  1. Nasi Dagang - ikan togkol (menu utama & paling famous - ceruk kg mana pun mesti ada la)
  2. Nasi Minyak - gulai ayam/daging + acar timun + sambal belacan (negeri lain masa kawin jer ada)
  3. Nasi Kerabu - macam nasi ulam tu la.. 
  4. Laksam - Kuah lemak warna putih
  5. Kuih-muih (pelbagai jenis ada)
Rasanya kalo kat Terengganu tak pernah jumpa Nasi Lemak enam kupang macam gambar kat atas tu.. Anyway, Lain Padang, Lain La Belalangnya kan...!!!


4 comments:

Kakzakie said...

Moga cepat sembuh...

Kakak suka laksam. Kalau nak makan kena tunggu pasar malam baru dapat. Buat sendiri mim alif lam sin...:)

Salina said...

Kakzakie: tq.. sy pun suka gak mkn laksam.. kat sini pun sama lah, time pasar malam baru ada..

nak buat sendiri malas..hehe..

Huzaina Hashim said...

terbalik dgn kak ina...kalau kalau balik kg kat alor setar mmg kak ina akan mencari makanan belah utara nie...dok kat pantai timur nie bab makan kurang...hehehehe

Salina said...

kak ina orang alor setar ka? ooo..sy memang suka makanan org utara ni tp tang mkn pg tu kurang sket pilihan kan..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...