Thursday, January 5, 2012

Perbezaan Nur Amalina Dulu Dan Sekarang

 

Setiap anak lahir dalam keadaan suci, ibubapa akan berperanan besar untuk menjadikannya seperti Yahudi, Nasrani, Majusi atau menjadi Muslim yang sebenarnya. Ibubapa DERHAKA kepada Allah dan anak apabila mengabaikan takrif kejayaan sebenar yg boleh membantunya & anak untuk melepasi alam dunia ini. Bukan sekadar kejayaan atas kertas. Wahai ibubapa, insaflah kita, telitilah tugas kita, didiklah mereka dengan sifat malu bersalut AGAMA. Jangan sesekali dibelikan seluar @ baju 'berlubang untuk si anak gadis', kelak nanti musibah bertambah pedih. Nabi sabda :"Jika kamu sudah tiada malu, (pasti kamu akan) lakukanlah apa shj (Ini pendapat yg kasihsalina petik dari FB Ustaz Zaharuddin.net).

 

Pandangan kasihsalina pula, kita tak perlu pandang jauh ke bumi asing, disekeliling kita pun jelas nampak, ibubapa amat ambil berat soal akedemik anak-anak tapi soal akhirat anak-anak langsung tidak dipedulikan. Begitu juga dari kecil anak-anak tidak diajar untuk bersolat dan berpakaian menutup aurat. Apatah lagi nak diajar membaca alquran. Bila ada yang menasihati ada pula yang kata aku nak tengok anak dia tu jadi ustazah / ustaz tak nanti. Sesungguhnya, takde manusia yang sempurna kat dunia ni kalo kita nak menunggu orang yang sempurna untuk menasihati kita. Wahai ibubapa sekelian, asuhan dan contoh yang salah dari kecil akan membawa tabiat/rutin harian yang salah diusia dewasa anak-anak. Maka, akan jadilah anak-anak yang derhaka kepada ibubapa & Allah s.w.t.. Ini cuma pendapat & pandangan kasihsalina dan tidak menunding jari pada sesiapa kerana kita semua adalah insan yang lebih. Dan yang lebih penting adalah kita semua sentiasa muhasabah diri dan berusaha untuk berubah ke arah yang lebih baik dari yang sebelumnya.

No comments:

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...