Thursday, April 5, 2012

Resepi Mee Kari Ala Kasih Salina



dah lama tak main masak-masak..huhu, malam tadi rasa cam malas jer nak kuar gi makan..bahan-bahan untuk mee kari ni dah ada & 2 hari dah terperap dalam peti ais. cuma nak membuatnya menunggu masa yang sesuai.. nak membelinya di kedai pun ok jer, tapi selera tak sama kan, masing2 ada version tersendiri untuk citarasa dia & famili suka. So, aku & hubby pun suka makan & buat mee kari ini ikut citarasa kami berdua..

Resepi Mee Kari

Bahan
1/2 kg mee kuning (di celur)
Isi ayam - boleh ganti dengan udang/kerang (di goreng & potong kecil-kecil)
Taugeh (di celur)
Sayur Sawi (di celur)
Bawang goreng

Bahan Potong
Tauhu (di goreng )
Daun bawang & daun sup
Cili merah
Telur Rebus
Limau kasturi/limau nipis

Bahan kisar
2 batang serai
  sedikit halia
  sedikit lengkuas
5 ulas bawang merah kecil
  2ulas bawang putih
1 labu bawang besar
1/2 cawan udang kering ( di rendam )

Bahan Kuah:
3 sudu besar cili kering kisar 
3 sudu besar rempah kari ayam/daging (bancuh dgn sedikit air)
fish cake & fish ball
2 cawan stok Udang/ayam ( kepala dan kulit udang di blend dan ambil airnya )
5 cawan santan
1  keping asam gelugur / asam jawa (saya tak letak pun)
minyak untuk menumis
garam
gula

Cara Penyediaan Kuah
1. Tumiskan bahan yang dikisar bersama rempah kari sehingga wangi dan garing.
2. Masukkan fish cake, fish ball, stok udang/ayam dan santan..renehkan sehingga naik minyak.
3. Sentiasa kacau untuk elakkan santan berketul & melimpah dari periuk.
4. Hidangkan bersama mee yang telah dicelur dan bahan yang dihiris tadi.



Related Posts with Thumbnails

18 comments:

Harith Iskandar said...

wahhhh sedap nehhh....trus jadik lapar sbb blom mkn t.hari lg nie..ehehe

smlm sy g ali cafe kt usj subang..mkn mee kari gak la..sedap gak..tp mybe xsesedap akak & huby buat kot.. :)

Norzie hany said...

Nampak mcm sedap aje mee kari akak.Rajin kak salina masak mee kari malam2.

KhaiRin : anies said...

kak, hntr la ke sini sket...sy lom mkn lg ni..

p/s TERIMA KASIH BYK2 ATS GA TU...SY DA TERIMA.

TQVM!

dhiera said...

mesti sedap kan? tapi saya tak minat mee kari~

ainnoraini said...

saya suka mkn mee kari..mesti sedap tu kann..lagi la sedap dimkn bila masaknya dengan penuh kasih sayang...

aReLaN said...

fuhhh...lama tak pekena mee kari ni.kalau makan pon sebab mak yang buat.waaaa...rindu mee kari mak buat

Acik Erna said...

assalam kasih salina..pekat nampak kuah kari tu..dah tentu sedap.kalau beli mesti tak dapat yang pekat macam tu..ina boleh cari nama sebenar acik..Sapina Hamid untuk fb.

Ruziawati Yusof said...

Babe mee kari u sungguh menggodalah!
X mkn nasi ganti dgn mee pun ok apa. Janji sedap. Kenyang!

wahida said...

ya Allah sedapnya...dah la saya peminat tegar mee kari...huhu...

lapar tahu tak??? kejammm...

Nazayiena said...

Nampak sedap mee kari Salina buat tu,buat sendiri bolehlah ikut kita punya citarasakan....

mama aini said...

assalam salina..mama lambat lagi kesini..hu2x..mama dilanda kebzzzan terlampau..hu2x..ehem sedapnya mee kari tu..terliur pulak mama..

afzan said...

lepas ni nak request resipi mee bandung pulak boleh?

Deru Ombak said...

Assalamualaikum Salina..

Meleleh air liar.. Sampai hati ke? Hehe

MulutPayau said...

sedapnya mee kari...peberet akak jugak tu...

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

wowww mee kari... nyum nyum..

geez said...

nyum nyum...sedap nie

Hotz Mumma said...

salam singgah menyinggah
wah sedap nyer mee kari..dh lm tak mkn..
boley try resepi ni

www.azrulin.blogspot.com

Aine Ainun said...

wah...sangat terliur la....

chanteknya header.....saya suka sangat2 tau...=)))

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...