Monday, March 19, 2012

Panduan Mendidik | Bekalkan Anak Dengan Ilmu Agama



Selamat pagi semua, aku memang suka kumpul artikal berkaitan apa saja yang boleh memberi manfaat dan panduan hidup untuk mengingatkan & memperbaiki diri ke arah yang lebih baik. Sumber artikel ni aku petik dari harian metro.

Sebagai Muslim, terutama ibu bapa, kita mempunyai tanggungjawab besar untuk mendidik zuriat yang diamanahkan Allah SWT. Sebaik si kecil melihat dunia, mereka akan diazankan, tahnik, aqiqah dan diberikan nama baik, bukan sekadar dicoretkan dengan nama glamor mahupun terkini.


Alunan azan dilagukan di telinga kanan manakala iqamat di telinga kiri si bayi seperti dilakukan Rasulullah SAW. Abu Rafi meriwayatkan sebuah hadis bermaksud: “Aku melihat Rasulullah SAW mengazankan Hasan bin Ali pada telinganya ketika dia baru dilahirkan Fatimah RA.” (Riwayat Abu Daud dan Termizi) Sebagai suapan pertama, sunat disuapkan bayi dengan manisan seperti madu dan kurma. Riwayat Abu Musa Al Asyari RA mengatakan: “Isteriku melahirkan seorang anak. Bayi itu ku bawa kepada Rasulullah SAW. Baginda menamakannya Ibrahim, kemudian disuap dengan buah kurma (yang dilumatkan) dan baginda mendoakan keberkatan baginya lalu bayi itu diserahkan kembali kepadaku.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) Genap tujuh hari kelahiran, disunatkan ibu bapa melakukan ibadat aqiqah iaitu seekor kambing bagi bayi perempuan manakala dua kambing untuk anak lelaki.


Rambut pula sunat dicukur keseluruhan supaya kepalanya bersih, otak cergas dan rambut baru tumbuh dengan subur dan sihat.


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Setiap anak yang baru dilahirkan bergantung kepada aqiqahnya. Hendaklah diaqiqahkan dengan menyembelih kambing pada hari ketujuh, diberi nama pada hari itu dan dicukur kepalanya.” (Riwayat Abu Daud, Termizi dan Nasa).

 Bagi ibu yang menyusukan anak, dia perlu makan makanan halal, bersih dan berzat.


Membekalkan ilmu terbaik kepada anak bagi kecemerlangan hidup di dunia dan berjaya di akhirat, seperti firman Allah SWT: “Hai orang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya malaikat yang kasar, keras, tidak menderhakai Allah terhadap apa diperintahkan-Nya dan mengerjakan apa diperintahkan.” (surah at-Tahrim, ayat 6) Ibu bapa harus memantau setiap tingkah laku, pergerakan dan aktiviti dilakukan anak, bukan terlalu mengejar kemewahan hingga terabai tanggungjawab yang perlu digalas.


Fitrahnya ibu bapa berperanan memandu anak dalam kehidupan, usah terlalu percaya pada mereka untuk mengurus diri kerana bimbang tersasar.


Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah, suci bersih. Ibu bapalah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi.” (Hadis Riwayat Abu Ya’la, Thabrani dan Baihaqi) Pernahkah kita mengkaji punca permasalahan sosial masa kini, adakah kehidupan diterapkan mengikut acuan al-Quran dan sunnah, mengikut suruhan Allah dan diajar Rasulullah? Atau kita asyik mendidik anak mengikut acuan Barat supaya tidak ketinggalan dek zaman mengejar kemodenan.


Masih memegang status bujang, terlintas di fikiran adakah saya layak membicarakan topik ini, namun saya rasa terpanggil mengenangkan kata-kata seorang ustaz tersohor berbunyi, ‘adakah kita harus mati terlebih dulu jika ingin berbicara mengenai kematian?’ Di sini ingin saya kongsikan cerita mengenai ibu saya bergelar ibu tunggal mendidik anaknya hingga dewasa hingga mampu berdiri sendiri.


Mengawal bererti tidak mengongkong, mama sentiasa memantau pergerakan, pergaulan serta aktiviti dilakukan anaknya meskipun kadangkala rimas dengan sikapnya, namun itu adalah tanggungjawab yang harus dipikulnya.


Mama turut menerapkan ilmu agama dalam kehidupan kami dan memupuk perasaan untuk mencintai al-Quran, bertepatan dengan sabda baginda bermaksud: “Didiklah anak kamu atas tiga perkara: cinta kepada nabi kamu, cinta kepada kaum keluarganya serta membaca al-Quran. Sesungguhnya pembaca al-Quran berada di dalam naungan Arasy Allah pada hari tiada naungan melainkan naungan-Nya bersama- sama nabi-Nya dan orang- orang suci-Nya.” (Hadis Riwayat at-Thabrani daripada Saidina Ali) Sebagai anak, kita harus menghormati suruhan dan permintaan ibu bapa selagi tidak melanggar syarak kerana mereka sentiasa mahukan terbaik untuk kehidupan anak.

2 comments:

Aine Ainun said...

saya suka...berkaitan dgn topic mendidik anak ni..
walopun takda anak lagi....

mama aini said...

thanks atas info2 yg menarik ni..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...