Wednesday, December 25, 2013

Cerita Orang Salji dan Pokok Salji



Mai mana la pulak cerita Orang Salji dan Pokok Salji ni yerr.. nak kata cerita dongeng pun tak pernah lagi ku dengar sejak kecil. Inilah dia istilah dari imaginasi anak aku yang tersayang tu.. Santa Clause tu dikata orang salji dan pokok christmas tu dikata pokok salji.. Inilah dia pengaruh tv, kalau ada cerita kat tempat sejuk asyik tanya jer bila kita boleh main salji. Dia ingat senang-senang jer nak main salji bagai tu gamaknya. 



Kami dah cuba terangkan sikit-sikit kat kakak negara macam mana yang ada salji, bila salji akan ada dan terangkan perbezaan antara negara Malaysia dan negara beriklim 4 musim. Harapnya dia faham la sikit-sikit daripada penerangan kami tu. Inilah yang dikatakan proses pembelajaran anak-anak kan, mula-mula dia fikir sendiri dulu ikut imaginasi dia dan kemudian baru la tahu perkara sebenar melalui pembelajaran yang formal. 





2 comments:

Ena's Stories said...

kalau la negara kite ni ada salji..kan seronok...hehehe

Knor said...

Truja anak2 tgok...selalu tgok dlm tv aje

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...