Thursday, August 2, 2012

Orang Pertama Masuk Syurga



Rasulullah SAW., bersabda: “Sesungguhnya ahli ma’ruf (orang yang suka berbuat baik) di dunia, mereka akan menjadi ahli ma’ruf di akhirat. Orang yang pertama masuk syurga adalah mereka yang ahli ma’ruf.”

Ahli Ma’ruf atau ahli kebaikan, ialah orang Islam yang suka berbuat kebaikan semasa hidup di dunia. Kebaikan yang dilakukan itu adalah semata-mata untuk mendapat redha atau perkenan Allah s.w.t. dan bukannya mengharap balasan daripada orang.


Mereka akan menolong sesiapa yang berada dalam kesusahan dan mengambil berat tentang masalah orang lain. Misalnya jika mereka melihat ada kereta rosak, sekurang-kurangnya mereka akan membawa ke bengkel atau workshop yang berdekatan.

Dalam sebuah hadith yang lain, Rasulullah s.a.w. bersabda:
Carilah kebaikan daripada orang-orang yang mempunyai sifat belas kasihan daripada umat-Ku tentu kamu akan dapat hidup di bawah lindungannya, dan janganlah kamu mencarinya daripada orang yang keras hati kerana sesungguhnya laknatku akan menimpa ke atas mereka. Wahai Ali, sesungguhnya Allah telah menciptakan kebaikan dan telah menciptakan ahlinya, maka dijadikan-Nya kebaikan itu disukai mereka, dan dijadikan mereka senang melakukannya, dan diarahkan para pencari kebaikan itu kepada mereka, sebagaimana dia mengarahkan air ke bumi yang menyimpan air untuk menghidupkan penghuninya. Sesungguhnya ahli kebaikan di dunia itu adalah ahli kebaikan di akhirat.” (Riwayat Hakim melalui Ali k.w).
 
 
 

1 comment:

mama aini said...

assalam..semuga kita semua tergulung dikalangan org2 yg diatas..amin..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...