Thursday, August 9, 2012

Makanan Untuk Penjagaan Rambut




Makanan Untuk Penjagaan Rambut

Penjagaan dan kesihatan rambut juga adalah penting dan perlu dititik beratkan tak kira perempuan mahupun lelaki. Bayangkan kalau kita takde rambut disebabkan kerosakkan dan kurangnya penjagaan yang rapi malu la kan! Kalau aku biasanya selalu gatal kulit kepala, nak kata ada kelemumur takde lah pulak. Kulit kepala aku jenis kulit kepala yang berminyak, so sekali sekala tu kalau sental dengan limau nipis tu akan rasa lega la jugak. Petua limau nipis dan santan kelapa aku selalu juga amalkan.
 
 
Telur – Asingkan antara putih dan kuning telur, kemudian ambil kuning telur dan sapukan pada rambut anda. Biarkan selama 15 hingga ke 25 minit. Seterusnya, bilas rambut anda menggunakan air bersih. Amalkan sekurang-kurangnya 2 minggu sekali. Rambut anda akan lebih bersinar.

Madu - Campurkan 2 sudu besar madu lebah dengan 2/3 cawan minyak zaitun, kemudian urut ke rambut dan bungkus dengan menggunakan penutup rambut (showercap) selama 40 minit. Seterusnya, bilas dengan air bersih. Ia mungkin melekit pada rambut anda.


Limau Nipis - Ia cara terbaik untuk masalah rambut kering, berbiji, bercabang atau rosak. Lumurkan limau nipis pada rambut anda. Biarkan selama 25 hingga 35 minit. Kemudian, bilas rambut anda menggunakan air bersih.

Santan Kelapa - Santan kelapa boleh membantu untuk memastikan kelembapan rambut anda dan menyuburkan rambut. Cuci rambut anda menggunakan santan kelapa. Biarkan ia selama 45 minit hingga 1 jam mengikut keselesaan. Kemudian, bilas menggunakan air bersih.

Kacang Hijau - Kacang hijau boleh melebatkan pertumbuhan rambut anda. Rendamkan kacang hijau semalaman. Kemudian picitkan kacang hijau yang sudah lembut dan sapukan di atas kulit kepala. Biarkan selama 45 minit. Kemudian bilas rambut anda dengan air bersih.
 
 


3 comments:

ainnoraini said...

Bagus ada info ni,rambut ni dh byk gugur..ngeri pun ada jugak bila mandi byk plk gugur rambut ni..lama2 makin nipis...boleh la try yee..

MulutPayau said...

terima kasih dik atas prkongsian...
kadang2 akak buat jugak guna limau nipis...yg lain2 tak pernah cuba...

NzA said...

byk kegunaan asam limau niekan....

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...