Sunday, August 12, 2012

Nikmat Dan Azab Alam Barzakh




Nikmat Dan Azab Alam Barzakh


Rasulullah s.a.w. bersabda, Sesungguhnya seorang hamba jika telah diletakkan di dalam kuburnya dan para sahabat telah pergi meninggalkannya, dia benar-benar mendengar bunyi terompah mereka. Lalu dua malaikat mendatanginya, keduanya (malaikat) mendudukkan orang tersebut lalu bertanya kepadanya, Apa yang ingin kamu katakan tentang orang ini (Nabi saw)? Adapun orang mukmin, maka dia menjawab, ‘Aku bersaksi bahawa dia adalah hamba Allah dan Rasul-Nya’, lalu dikatakan kepada orang tersebut, Lihatlah tempat tinggalmu di neraka, Allah telah menggantikannya dengan tempat tinggal di syurga’. Lalu dia melihat kedua-duanya.

…dan kuburnya di luaskan tujuh puluh hasta, yang dipenuhi oleh tumbuhan hijau sampai hari mereka dibangkitkan.

“Adapun orang kafir dan munafik, maka dikatakan kepadanya, ‘Apa yang ingin kamu katakan tentang orang ini?’ Maka dia akan menjawab, ‘Aku tidak tahu dan aku hanya mengatakan seperti yang dikatakan oleh kebanyakan orang’. Lalu dikatakan kepadanya, ‘Engkau tidak tahu dan engkau tidak membaca (belajar)’. Kemudian dia dipukul dengan sekali pukulan di bahagian antara kedua telinganya, lalu dia menjerit dengan jeritan yang dapat didengar oleh makhluk lain selain jin dan manusia.

…dan disempitkan kuburnya sehingga terhimpit dan rosak tulang-tulang rusuknya (Riwayat Bukhari dan Muslim)




3 comments:

mama aini said...

assalam salina.. alangkah bagusnya kalau semua orang takut akan azab dialam barzakh ni..tapi skrg ni..manusia semakin rapuh imannya..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

terima kasih perkongsian ini.. :-)

syiela said...

Nauzubillah... takut mendengar seksaannya

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...