Monday, December 19, 2011

Tanyalah Ustaz TV9 - Sempurnakah Solatku Bersama Ustaz Zaharuddin

 HUKUM MENINGGALKAN SOLAT

Para ulama' telah sepakat mengatakan bahawa sesiapa yang ingkar kepada hukum wajib sembahyang, maka dia akan menjadi kafir dan dihukum murtad. Ini kerana kewajipanya telah disabitkan kepada dalil Al-Quran, Sunnah serta Ijma' Ulama'. Hukum menunaikan sembahyang adalah wajib ke atas setiap muslim yang telah berakal, baligh dan berada dalam keadaan suci. Bagi sesiapa yang meninggalkannya kerana malas dan menganggapnya satu perkara remeh dan sering meninggalkannya, maka dia akan digelar sebagai seorang yang fasik dan penderhaka. Bersabda Rasulullah, 'Yang membezakan seseorang dengan kekufuran ialah meninggalkan sembahyang'.

Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda, 'Lima waktu sembahyang yang Allah wajibkan ke atas hamba-Nya. Sesiapa yang melakukannya dengan baik dengan tidak meringankan hak-Nya, maka Allah menjanjikan dia dimasukkan ke dalam syurga dan bagi sesiapa yang tidak melakukannya, maka Allah tidak mempunyai janji dengannya. Jika Dia (Allah) mahu Dia akan menghukumnya dan jika Dia mahu, Dia akan mengampuninya'. (H.R. Ahmad, Abu Daud & Al-Nasaei)

Firman Allah, 'Apakah yang menyebabkan kamu masuk neraka? Jawab orang-orang yang bersalah, 'Kami tidak termasuk dalam kumpulan orang yang mengerjakan sembahyang'. (Al-Mudassir : 42-43)

Bersabda Rasulullah, 'Sesiapa yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, maka Allah dan Rasul-Nya tidak akan bertanggungjawab terhadapnya'. (H.R. Ahmad)

Sumber: Doa Harian 
Bahagian 1: Tanyalah Ustaz TV9 Bersama Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman 
Dengan Tajuk Sempurnakah Solatku 9 Desember 2011

   


Bahagian 2: Tanyalah Ustaz TV9 Bersama Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman 
Dengan Tajuk Sempurnakah Solatku 10 Desember 2011



Bahagian 3: Tanyalah Ustaz TV9 Bersama Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman 
Dengan TajukSempurnakah Solatku 11 Desember 2011

No comments:

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...