Sunday, December 18, 2011

Petua Menajamkan Gunting

Biasanya gunting yang dah lama kita pakai dan guna akan menjadi tak tajam dah bila lama kita menggunakannya..nak dibuang terasa sayang la pulak kan, maklumlah, benda yang dah lama kita guna, mestilah sedap dan selesa menggunakannya.Di sini kasih salina nak kongsi 2 petua supaya gunting lama boleh kembali tajam.

Petua No.1 

Ambil mana-mana botol kaca yang ada kat dapur kita jer, contohnya, botol kicap, botol sos, botol air gas dan sebagainya, asalkan botol tu kaca. Kemudian, ambil gunting dan leretkan mata gunting tu kat atas botol. Leretkan dari bahagian dalam gunting sampai ke bahagian hujung gunting. Dengan maksud yang mudahnya, gunting je botol kaca tu macam kita menggunting kertas. Buat beberapa kali sampai gunting menjadi tajam.

Petua No.2
Cara kedua ialah, ambil beberapa helai daun sireh (atau dalam 5 helai) dan gunting daun sireh tersebut dengan gunting yang tak tajam tadi. Gunting jer daun sireh tu berulang-ulang kali sampai hancur daun sireh tu pun takpe. Buat la berulang-ulang kali sampai gunting tu kembali tajam.



No comments:

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...