Thursday, July 26, 2012

Renungan Setelah Berbuka


Renungan Setelah Berbuka:

Bila waktu tidak digunakan dengan baik maka akan terbuang untuk perkara yang sia-sia. Semua Orang merasakan hal itu. Maka jika seseorang tidak mengisi waktunya dengan Kebaikan, ia akan menghabiskan waktunya untuk Kejelekan. Orang yang tidak mengambil faedah dari waktu mereka, mensia-siakannya untuk perkara yang merugikan, maka waktunya itu akan menjadi padang rumput bagi Setan-Setan yang senantiasa membolak-balikkannya dalam Kesesatan. Na’uudzu billah tsumma na 'uudzu billahi min dzalik.

Orang-Orang yang Sadar akan cepatnya waktu berlalu, mereka adalah Orang-Orang yang mendapatkan Taufik dari Allah sehingga waktu mereka benar-benar Bermanfaat. Dari Abdullah Ibnu Mas’ud r.a. bahawasanya dia berkata: “Tidaklah Aku menyesali sesuatu, seperti Penyesalanku atas suatu hari yang berlalu dengan terbenamnya Matahari, semakin berkurang Umurku tetapi tidak bertambah Amalanku.”

Mudah-mudahan Allah Taala memberi kekuatan kepada kita agar senantiasa dapat menggunakan waktu dengan sebaik-baiknya. Aamiin yaa rabbal 'aalamiin.
Al Kariim Hanafiah

3 comments:

Harith Iskandar said...

belum ade kekuatan lg..mmm harap2 :)

NzA said...

semuga perkongsian ilmu ni byk memberi manafaat kpd kita semua..InsyaAllah....

Knor said...

alhamdulillah,sebelum juga sgt penting..kak ajar anak2 sebelum berbuka wuduk dulu,siap berpakaian utk solat,bila azan baca doa kuat2(sama2),kemudian mkn kurma dulu,kemudian air suam,tadah tgn utk berdoa utk ucap syukur alhamdulillah,lps tu barulah mkn kuih2.kumur2 solat berjemaah.sbb semua dah berwuduk tdi.lps tu brulah mkn yg berat seperti nasi..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...