Friday, July 27, 2012

Petua Tradisional Kunyit Hidup Dan Kapur Sireh Sembuhkan Selesema Kanak-Kanak


Apa ke hel nya plak tepek gambo kapur sireh dan kunyit hidup tu hahhh..hahaaa..ni nak cerita pasal petua tradisional untuk sembuhkan selesema anak kecil kita. Anak aku, si Kashif (adik) kalau selesema memang berpanjangan dan susah naik baik.

Memang kesian dengan budak-budak yang kena demam selesema ni, asyik nak kena makan ubat jer. Tengok botol ubat pun takut dibuatnya. Petua ni aku google jer, cousin aku pun ada juga pernah cakap kalau budak kecik meleleh jer hingusnya, tumbuk kunyit hidup dan dicampur dengan kapur makan / kapur sireh. Lepas tu sapu di sekitar batang hidup anak. Kapur dan kunyit tu kan sifatnya panas, so memang sesuai la guna kedua-dua bahan ni.

Alhamdulillah, aku cuba petua ni untuk kashif menjadi la, hingus dia cepat kering dan tak meleleh lagi. Sakit juga hidup budak tu kena sental dengan tisu jer berminggu-minggu. Ada sesetengah mak-mak tu sedut hingus baby kan, elok la mencuba petua ni. Aku memang tak pernah sedut hingus baby, tak tergamak aku nak buat camtu..hahaaa..

Selamat mencuba bagi korang yang ingin mencubanya.



6 comments:

Anonymous said...

bagus share info ni. KA ada amalkan waktu anak2 kecik dulu2

dear anies said...

yg sy tau ttg kunyit tu je hehee

adda syuhada said...

Xpernah lagi cuba petua ni..nanti bleh cuba gk la..Adda pernah gk sedut hingus ank..nmpak leda ckit dia..Skali tu jer la...hahha..Sebab lpas tu Alhamdulillah smpai skrg xselsema lgi dh..

zainulm said...

tq..nk try kat ank...dah seminggu dok berhingus nih...

aurorius said...

tq share info...bleh la try kt anak...dah seminggu dok berhingus niie...huhu

aurorius said...

tq...share info...bleh la try kt ank...dah seminggu meleleh ni...huhu

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...