Saturday, January 8, 2011

Gizi SeimbanG IbU MenGandunG


Piramid Gizi Seimbang diambil dari google


Mengikut rekod kesihatan ibu yang mengandung pertambahan berat badan yang sihat ialah bagi jangkamasa kandungan 5 bulan pertama - 0.5kg/month dan bagi jangkamasa kandungan seterusnya - 0.5kg/week..


yang aku nak sekarang ni berat aku semakin meningkat.. sebelum pegnan 54 kg.. minggu lepas masa wat check up dah 59.6 kg.. naik 2 kg lebih banding gan bulan yang sebelumnya.. huhuuuuuuuuu.. camtu la dulu masa pegnan kan kamila.. situasi yang sama gak.. aku memang berselera makan time mengandung.. xde alahan muntah2 dah perut 3 bln ke atas..


sebelum perut 3 bln memang ada alahan cam org len gak.. pastu2 tu ok jer lah.. masa pegnan kamila dulu selalu kena marah gan nurse.. siap aku kena check tekanan darah tiap2 ari berturut2 selama seminggu.. penatnya kalo camtu lagi..

bagi aku berat tak menjadi masalah asalkan aku & baby sihat walafiat.. bukannya aku ada darah tinggi ke.. kencing manis ke.. diabetis ke.. ataupun lain2 penyakit x pe la nurse nak bising2 pun kan..


kalo dulu memang aku makan nasi banyak.. sekarang ni aku makan nasi sket jer & lebihkan sayur.. tiap2 ari makan sayur & buahan tapi berat aku bertambah sama cam pegnan dulu gak.. kenapa ye.. di mana silapnya tu.. heran sungguh deng.. kadang2 mlm2 pun aku x makan nasi.. bihun atau mee jer aku sapu.. itupun gan kadar yang sket jer.. x kan x makan langsung kot.. mati la aku kalo camtu.. lapo weiiii time2 mengandung ni.. rasa sentiasa x cukup makan jer..


bestnya buah buahan ni.. segar bugar semuanya.. ni baru diet yang betol.. sejak mengandung ni memang aku makan banyak gak buah buahan..

No comments:

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...