Friday, February 7, 2014

Nak Kurus & Kempis Perut Punya Pasal

Apa kena mengena tajuk Nak Kurus & Kempis Perut Punya Pasal dengan lauk tomyam ni.. dan inilah sebenarnya apa yang aku makan malam tadi, tomyam saja tanpa nasi. 

Eh! boleh ker menu diet makan tomyam..ahhhh.. gasak la, janji aku boleh tahan tak makan nasi dan meratah lauk pauk saja. Tomyam ni aku buat guna pes tomyam siam tapi tak pedas sangat aku buat sebab untuk anak-anak makan juga, lagi pun nak diet tak elok juga makan pedas2 sangat kan..

Ni dia Resepi tomyam siam yang tak seberapa dari aku..
  •  Pes tomyam siam macam dapat botol tu.
  • Bawang besar
  • Bawang Putih
  • Serai
  • Lengkuas
  • Daun limau purut
  •  Cili padi
  • Tomato
  • Ayam
  • Sotong
  • Udang
  • Cendawan 
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • garam & gula secukup rasa.
Cara-Cara Masak:
  1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan semua bahan-bahan tadi kecuali tomato, ayam, udang, sotong & cendawan.
  2. Dah naik bau masukkan ayam & biarkan sekejap
  3. Kemudian masukkan sotong, udang, cendawan & tomato.
  4. Masukkan garam & gula secukup rasa.

11 comments:

Fiza Rahman said...

Alahaiiii...sedapnya tom yam tu.

Khai♥Rin : anies said...

x seberapa tp tetap menyuntik selera sy ni kak!
da la x mkn lg ni ;-)

Knor said...

Ruginya...mkn dgn nasi pns2lh sedap....cicah sambal bel....nk sikit boleh...

BUNDA a.k.a KN said...

Salam Jumaat,

hari minggu lepas bunda baru masak tom yam...tom yam ni bagus kan.....semua cukup dalamnya...sedap pulak, ramai yang berminat rajin lah masak..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

ermmm sedap nih...esok nih boleh la try wat tom..dah lama jugak tak makan tomyam...anak2 saya suka no makan toyam letak brokoli

Kakzakie said...

Kalau kakak tak puas tak lawan dgn nasi. Dapat tomyam sedap macam ini mestilah nak nasi:)

Nor Azimah said...

meriah nampak tomyam tu...

Kalau sudi silala follow saya ya...:)
http://srikandiofficialblog.blogspot.com

cik atie said...

lamanye tak makan tomyam... terliur nengok...

Kesuma Angsana said...

Mmg sodap tu .. !

brick said...

Mmm. That's look absolutely delicious!!

YATZAKIE said...

perhg...makan ngan nasi pnas2 ni pon sodap kak..hehe

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...