Friday, August 3, 2007

Semenggoh Orang Utan Wild Life Centre

Ni tiket masuk ke Semenggoh Orang utan Wild Life Centre di Semenggok.. perjalanan nya 45 minit jer dari bandaraya Kuching.. Kalo ikut trip ke Kuching tu.. Semenggoh Orang utan akan masuk dalam pakej lawatan.. bukannya senang nak tengok orang Utan ni.. orang Utan kat sini idup bebas tak macam kat Bukit Merah duk dalam sangkar.. itu yang bezanya dengan suasana orang Utan di Bukit Merah..
Ini pulak pintu gerbang lah kot sebelum masuk ke hutan tu sikit.. kalo bawa kereta tu parking kat sini lah dekat sikit nak berjalan.. Cuba perhatikan betul2 di kiri & kanan pintu gerbang tu ada tulis senarai nama2 orang Utan yang tinggal kat situ.. orang2 Utan kat sini ada yang penghuni asal dan ada juga yang dibeli untuk tujuan pemeliharaan & pemuliharaan.. hehe.. pandainya aku bagi info yeee..
bagi yang nak pergi sendiri ke Semenggoh Orang Utan ni.. dari bandaraya Kuching menuju ke Bau dan terus ke Kota Padawan (pekan kecil tapi cantik).. boleh lah singgah sekejap kat Kota Padawan ni kalo2 terasa penat berjalan jauh2 tu dan sekali sekala boleh lah merasa masakan tradisional kat sini pulak.. aku pun kurang info lah pulak etnik apa yang ada kat Kota Padawan ni.. aku memang suka nak mencuba masakan orang lain.. apa salahnya kan.. janji halal.. janganlah pulak jadi macam bos singa utara kat ofis aku tu.. terang2 nampak gan biji mata ni kedai hindu ada berhala lagi tu dia boleh kata kedai muslim.. hehe.. sori2.. korang mesti pelik kan selamba badak jer aku kutuk bos aku sendiri.. memang patut pun.. takpe tak lama lagi dia nak berambus dah kot.. maklumlah tak tahan kena push gan orang atas dari dia lagi..
ni pintu masuk utama ke kawasan orang Utan ni..








Inilah dia pakcik John yang dah lama keje kat sini.. banyak jugak dia bagi info kat kami berkenaan orang utan di sini.. lama jugak aku tunggu orang Utan ni tak keluar2.. duk atas pokok tu jerr.. tapi berkat kesabaran dapat lah jugak aku tengok orang Utan ni dekat2.. tapi pakcik John ni nasihatkan kami jangan dekat sangat dengan orang Utan ni.. bimbang nanti dia mengganas pulak.. dah ada kes yang terjadi.. nampak jer jinak orang utan ni.. pelawat juga tidak dibenarkan merayau sesuka hati jer kat kawasan ni.. pelawat akan sentiasa di awasi oleh staf kat sini tujuan menjaga keselamatan pelawat tu sendiri..













menakjubkan jugak aku tengok orang Utan ni.. tangan dia kecik macam manusia jugak.. tapi macam mana dia boleh patahkan ranting2 & dahan2 pokok tu.. sejam setengah kami perhatikan orang Utan tu.. aktivitinya cuma bergayut dan melompat dari satu dahan ke satu dahan selain mematahkan ranting2 & dahan2 pokok.. akhirnya orang Utan yang nama Minah & anak dia Abu ni turun lah jugak nak ambik tebu yang pakcik John ni bagi.. Jadual makan bagi orang Utan ni dua kali sehari.. jam 9.30pagi & 3.30ptg.. nilah waktu yang sesuai kalo nak melawat orang Utan ni..















No comments:

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...