Tuesday, November 29, 2011

Resepi Coleslaw & Cara Membuatnya - Menu for Dinner

Gambar kat bawah tu la rupa Coleslaw yang aku buat sendiri untuk santapan makan malam kami anak beranak.. dah jemu sangat dah makan kat kedai dek kerana bz & kalut dengan anak2.. aku bukannya suri rumah sepenuh masa walaupun aku aku sentiasa berada di rumah..aku pilih cara untuk bekerja dari rumah sambil membesarkan anak2 dengan asuhan & didikan aku sendiri..

 kami anak beranak memang giler dengan makanan western.. seminggu sekali mesti melantak chicken chop.. nak buat sendiri memang aku takde masa lah beb..rasa macam malas nak ke pasar & makan di kedai, hubby ajak beli barang2 instant jer untuk dimasak.. rajin la pulak aku offer kat hubby nak tulung wat coleslaw.. hehe..

Bahannya: 
1/4  biji kubis ( saiz kecil )- guna kobis warna ungu.
1/2 biji lobak merah ( option tapi aku tak guna)
  2 sudu besar mayonis
  1sudu besar sour cream (aku gantikan limau nipis - 1/2 biji)
2 sudu kecil gula
1/2 sudu kecil garam
sedikit serbuk lada hitam (aku tak suka buh ni)

1 Sudu Besar Susu Tepung Penuh Krim (campur dgn 1/4 cawan susu segar - aku guna susu kotak marigold je..)


Cara penyediaan:
1.  Bersih kubis dan lobak merah. Potong halus.
2. Kemudian gaul semua bahan hingga rata. Simpan dalam petisejuk sebelum dihidangkan.


* sukatan untuk bahan2 tersebut terpulang la kepada citarasa masing2.. ctnya: ada org suka manis & masin lebih.. ada plak yg suka lebih lemak & berkrim
aku deep fridge je semua barang2 instant yang dah dibeli tu., mudah, cepat & lazat hingga megenyangkan perut ku yang semakin buncit dengan lemak2 makanan..

ni ler bahan2 yang dibeli untuk menu makan malam kami yang sudah boring nak makan makanan melayu jer kan.. aku kalo bab benda2 instant ni copat jer.. mana ke tidak nye, tak perlu nak banyak keje dah.. sekurang2 nya separuh dah ringankan beban nak menyediakannya.. sure la isteri2 org lain pun cam gitu juga la gamaknya kan.. ishhh... malas bebenor isteri2 zaman sekarang ni..

No comments:

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...