Wednesday, August 1, 2012

Pahala Memberi Makan Kepada Orang Berpuasa




Rasulullah s.a.w bersabda “Orang yang memberi makan dan bersyukur kepada Allah, tarafnya sama dengan orang yang berpuasa.

memberi makan dan bersyukur
Bersyukur kerana Allah beri peluang kita dapat pahala. Dalam al-quran dinyatakan, sembah Allah dan bersukurlah kerana Allah beri kita peluang boleh menyembahnya:-
Al-Ankabut [17] ….dan sembahlah akan Dia, serta bersyukurlah kepadaNya;
Ramai orang sembahyang dan puasa tapi lupa bersyukur kepada Allah. Allah berperanan di belakang sehingga kita boleh sembahyang dan puasa.

Orang yang beri makan (khasnya kepada orang yang berpuasa) dan bersyukur macam orang yang berpuasa pahalanya. Sepertimana orang yang tunjuk jalan ke arah kebaikan diberi pahala kebaikan yang dilakukan orang lain.

Dalam hadith yang lain, siapa yang berpeluang dia diampunkan dosa dan dimasukkan ke dalam syurga. Sahabat bertanya “siapakah orang itu?. Jawab Nabi “‘orang yang beri makan orang berpuasa”. Allah ampun dosa orang yang beri makan orang berpuasa. Seteguk susu atau sebiji buah kurma pun sudah cukup untuk dapat kelebihan.
Siapa memberi makan kepada orang yang berpuasa , pahalanya seperti memerdekakan hamba dan diampunkan dosanya .”Berkata sahabat : Bagaimana jika kami tidak dapat memberi makan orang yang berpuasa ( berbuka puasa ) ya Rasulullah ? Nabi bersabda : “ Allah memberi pahala kepada orang yang memberi seteguk susu atau sebiji kurma, atau segelas air.

Sumber
 

1 comment:

Kakzakie Purvit said...

Itulah kalau berpuasa di Mekah/Madinah kita tak perlu membeli mesti ada saja yg mahu bersedekah pada kata.

Mereka yg memasak di rumah tidak kurang mendapat ganjaran..

Pertandingan Mewarna Adik & Kakak Sertai

Hari ni adik & kakak masuk pertandingan mewarna. Tapi biasalah main dengan anak-anak pra sekolah ni, mak pak plak yang kalut mewarn...